Child Focus lanceert confronterende campagne tegen seksuele uitbuiting kinderen

Child Focus lanceert confronterende campagne tegen seksuele uitbuiting kinderen

Een nieuwe campagne van Child Focus laat ouders de “commerciële waarde” van hun kind berekenen, zou het in handen vallen van criminelen met de bedoeling het seksueel uit te buiten. De confronterende campagne “Schat je schatje” is gelanceerd in aanwezigheid van koningin Mathilde, ter gelegenheid van de tweede Europese dag voor de bescherming van kinderen tegen uitbuiting en seksueel misbruik. Op de website www.schatjeschatje.be staat een instrument waarmee de “commerciële waarde” van slachtoffers van seksuele uitbuiting kan worden berekend. Daarvoor wordt het geslacht, de leeftijd, de huids- en haarkleur van het kind bepaald. Het bedrag in Amerikaanse dollar verschijnt in de vorm van een etiket op de ogen van het kind en is gebaseerd op een veertigtal bronnen, zoals de media, documentaires en journalistiek onderzoek.

“Confronterend? Ongetwijfeld! Maar vooral een eye-opener voor een realiteit waartegen we allen samen moeten strijden”, aldus Child Focus. De campagne zal vooral via Facebook en Twitter worden gedeeld. Child Focus is vooral gekend als de organisatie die helpt bij de verdwijning van kinderen, maar wil met de campagne ook haar strijd tegen de seksuele uitbuiting van kinderen benadrukken.

“Seksuele uitbuiting is vaak onzichtbaar. Je kan aan een jongetje niet zien dat het slachtoffer is van iemand die kinderporno verspreidt, of aan een minderjarig meisje dat het in de ban is van een tienerpooier. Nochtans is dat ook in België een realiteit, die jaarlijks in vele tientallen strafprocessen aangetoond wordt”, aldus Child Focus.

Samen met de lancering van de campagne organiseert Child Focus vrijdag ook een overleg met een twintigtal Belgische experten, in aanwezigheid van koningin Mathilde, erevoorzitster van Child Focus.

bron: Belga

DELEN