Terreurmaatregel Jambon botst op twijfels bij Europese Commissie

Terreurmaatregel Jambon botst op twijfels bij Europese Commissie

De Europese Commissie heeft vragen bij de Belgische plannen om op eigen houtje passagierslijsten van alle internationale trein-, bus- en scheepvaartverkeer bij te houden in de strijd tegen terreur. Dat blijkt uit een brief van de Commissie die CD&V-Kamerlid Veli Yüksel in handen kreeg. In tegenstelling tot de nieuwe Europese richtlijn viseert Jambon niet alleen het vliegverkeer, maar ook alle internationale trein-, bus- en scheepvaartverkeer. Vervoerders en reisoperatoren zullen daardoor passagiersgegevens moeten opslaan in een databank van Binnenlandse Zaken, waartoe politie- en veiligheidsdiensten inzage krijgen.

De reissector reageerde eerder al verontrust uit vrees voor extra rompslomp en waarschuwde onder meer dat ‘last minute’-treintickets dreigen te verdwijnen. Voor de zomer kondigde Jambon overleg aan per sector, wat moet leiden tot aparte koninklijke besluiten per transportmodus. “Dit is een kaderwet, nadien gaan we per sector kijken wat haalbaar is”, herhaalde Jambon vorige week.

De Europese Commissie vreest alvast voor die haalbaarheid, zeker als België alleen doorzet. In de brief wijst de Commissie op “de complexiteit en de resulterende praktische moeilijkheden” van identiteitscontroles en tickets op naam, enkel al voor het treinverkeer. Voor het busverkeer is de Commissie al helemaal benieuwd naar wat België van plan is, aangezien ons land als eerste ooit in de EU dergelijke verplichtingen wil opleggen aan passagiers en operatoren.

Dat prijzen, reistijden en kosten voor de operatoren zullen stijgen, blijkt volgens de Europese Commissie alvast uit een gelijkaardige poging voor het treinverkeer van Denemarken naar Zweden. Door de bijbehorende identiteitscontroles stegen de reistijden er met 10 tot 60 minuten, terwijl het aanbod werd beperkt en verstoord. Het aantal passagiers daalde met 16 procent. De geschatte totale economische kost van controles in beide richtingen loopt op tot 300 miljoen euro.

CD&V-Kamerlid Yüksel reageert bezorgd. Ook voor hem is veiligheid een absolute prioriteit, maar hij vraagt niettemin om een grondige impactstudie rond een Belgische uitbreiding van de PNR-verplichting naar internationaal trein-, bus- en scheepvaartverkeer. “Net zoals bij het luchtverkeer is er voor deze categorieën een internationale aanpak nodig. Het heeft geen zin dat ons land de vlucht vooruit neemt”, besluit Yüksel, wiens partij het wetsontwerp wel mee goedkeurde in de Kamercommissie én binnen de ministerraad.

bron: Belga

DELEN