Japans internetbedrijf Rakuten wordt nieuwe shirtsponsor FC Barcelona

Japans internetbedrijf Rakuten wordt nieuwe shirtsponsor FC Barcelona

De Spaanse topclub FC Barcelona heeft vandaag zijn nieuwe shirtsponsor voor de komende vier seizoenen bekendgemaakt. Barça gaat vanaf 1 juli 2017 in zee met de Japanse internetgigant Rakuten. Het bedrijf komt op de voorkant van de truitjes van de Catalanen en wordt ook de ‘Global Innovation and Entertainment Partner’ voor de komende vier seizoenen. Er werd ook een optie voor een extra seizoen bedongen. Barcelona haalde in september 2006 UNICEF binnen als shirtsponsor, maar dat contract zorgde niet voor extra inkomsten. De club engageerde zich integendeel om jaarlijks 1,5 miljoen euro te storten aan de VN-hulporganisatie. Voordien verkozen de Catalanen een truitje vrij van sponsors. In 2011 maakte UNICEF plaats voor de Qatar Foundation, later kwam Qatar Airways op de rood-blauwe truitjes te staan en nu viel de keuze op Rakuten.

“Rakuten is het grootste internetbedrijf in Japan en een van de grootste in de wereld”, zei Hiroshi Mikitani, mede-oprichter en CEO van het bedrijf. “FC Barcelona is de grootste club ter wereld, daarom passen we goed bij elkaar.”

Spaanse media maken vooraf gewag van een bedrag rond de 50 à 60 miljoen euro dat de Japanners jaarlijks op tafel zouden moeten leggen voor de deal en dat bleek ook te kloppen. “Het is een verbintenis voor vier jaar die jaarlijks 55 miljoen euro waard is, met eventuele bonussen voor het winnen van titels in de Primera Division (1,5 miljoen euro) en de Champions League (5 miljoen euro)”.

bron: Belga

DELEN