Flavia Coelho: "Braziliaanse muziek is meer dan samba"

Brazilië is een veelzijdig land en dat geldt ook voor de muziek: een mix van afro, Caraïbische en andere ritmes. Flavia Coelho is er ongetwijfeld het beste voorbeeld van. Een gesprek met de meest Franse van de Braziliaanse muzikantes.
door
Matthias
Leestijd 2 min.

Op muzikaal vlak is Sonho real een echte genremix. Hoe zou je het album zelf omschrijven?

Flavia Coelho: "Het is Braziliaanse muziek! Maar wat is Braziliaanse muziek? Dat is niet alleen samba. Brazilië is een land met vele roots, met mensen afkomstig van Europa, Afrika, de Maghreb en Japan. Vandaag is de muziek van het land een weerspiegeling van de wereld. Er is hiphop, reggae, rock, metal… van alles wat. Voor dit album heb ik gebruikgemaakt van reeds bestaande muziek om een beetje los te komen van wat ik ‘kokosmuziek' noem."

In sommige nummers zijn er passages die doen denken aan de sound systems.

"Ik ben in die sfeer opgegroeid, ik hou ontzettend van die leefwereld. Ik ben een dochter van de reggae en hou ervan om mijn stem op een klank te zetten, te improviseren. Ik hou van de soundsystemsferen, het is een heel collectief gebeuren. We maken veel plezier."

Hoe ben je op het idee gekomen om dit derde album, ‘Sonho Real', te maken?

"Eerder toevallig eigenlijk. Ik had geen duidelijk afgebakend project voor ogen, maar ik schreef af en toe een paar nummers. Zoals altijd haalde ik mijn inspiratie uit maatschappelijke thema's zoals racisme, de vrouwenproblematiek en de liefde. Zonder concreet project rond een bepaald album, heb ik alles 'thuis' voorbereid: in mijn buurtcafé in Parijs, bij de tabakshandelaar... echt op mijn gemak. Toen mijn platenfirma me voorstelde om een derde cd uit te brengen, hebben we samengewerkt met mijn producer, Victor Vagh. Hij speelt een belangrijke rol in mijn muziek. Alles is toen heel snel gegaan."

Foto Y. Lenquette

Vóór je begon te componeren zoals je vandaag doet, heb je heel wat stijlen verkend.

"Ik ben op mijn 14de aan mijn zangcarrière begonnen. Dat was in een sambagroepje. Daarna heb ik gezongen in folk-, hiphop-, metalbands en nog zoveel meer."

Tussen metal en wat je vandaag doet, is er een wereld van verschil.

"Dat klopt! Dat parcours verklaart de muziek die ik vandaag maak. Mijn muziek is het resultaat van heel wat experimenteren en kennismaken. Ik hou ervan om op die manier te componeren, terwijl ik nieuwe mensen ontmoet. Ik maak voortdurend kennis met nieuwe mensen sinds ik in 2006 in Parijs ben gaan wonen, maar ook tijdens mijn tournees. Het is nog niet gestopt. Nieuwe ontmoetingen zijn een grote inspiratiebron."

Waarom koos je voor Parijs?

"Ik was er voor de eerste keer met mijn band in 2002. Ik was meteen verliefd op de stad en haar kunstenaars. Je moet ook weten dat veel mensen die me inspireren er gewoond hebben. Ik denk bijvoorbeeld aan artiesten zoals Gilberto Gil en Youssou N'Dour, maar ook aan schrijvers zoals Hemingway of Bukowski of hedendaagse songwriters zoals Magyd Cherfy en Gael Faye. Daarnaast is Parijs een heel kosmopolitische stad, met veel Afrikanen. Aangezien ik zelf Afro-Braziliaanse ben, is het boeiend om die wereld te ontdekken. Dat alles maakt van Parijs een heel stimulerende plaats om te schrijven."

RECENSIE

Dansbare muziek om live te spelen

Voor haar derde album verkent Flavia Coelho gemengde sounds die Brazilië ontroeren. Caraïbische ritmes worden gecombineerd met de onstuimige accenten van ska, met enkele sounds die rechtstreeks afkomstig zijn van de traditie van de sound systems. De vrolijke en sensuele Braziliaanse zangeres brengt dansbare muziek die gemaakt is om live te spelen. (4 sterren op 5)

'Sohno Real' is uit bij Pias

Flavia Coelho geeft op 9 december een concert in de AB te Brussel.

Door Camille Goret