Facebook past beleid aan na verkiezing Trump

Facebook en Google gaan de strijd aan met websites die vals nieuws brengen. De technologiebedrijven kwamen de voorbije week onder vuur na de overwinning van Donald Trump bij de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten.
door
Maarten
Leestijd 1 min.

‘Hillary Clinton roept op tot burgeroorlog als Donald Trump verkozen wordt' of ‘Paus Franciscus spoort aan om te stemmen voor Donald Trump' zijn enkele voorbeelden van valse nieuwsberichten die verspreid werden op de sociale media in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Dat is problematisch, klinkt het bij journalisten. Heel wat Amerikaanse kiezers baseren zich namelijk uitsluitend op de nieuwsstroom op de sociale media en worden dus niet correct geïnformeerd.

Maatregelen

Critici wijzen met de verwijtende vinger naar de sociaalnetwerksite Facebook, maar volgens topman Mark Zuckerberg is het "erg onwaarschijnlijk" dat nepnieuws de verkiezingsuitslag in een of andere richting zou hebben gestuurd. Toch nemen Zuckerberg en de zijnen enkele maatregelen om de obscure berichten te mijden. Zo zullen ze het algoritme dat de nieuwsselectie maakt verbeteren en publiceren ze geen advertenties meer van websites die "illegaal, misleidend en bedrieglijk" zijn.

Google

Ook Google liet weten dat het een nieuw beleid gaat hanteren zodat websites die foutieve informatie verspreiden geen gebruik meer kunnen maken van zijn advertentietool Googles AdSense. Op die manier adverteert de zoekgigant niet meer op die sites en verliezen ze een groot deel van hun advertentie-inkomsten.