Verzekeraar wil premies bepalen aan de hand van Facebook

Admiral Insurance, een van de grootste verzekeringsmaatschappijen in Groot-Brittannië, is van plan om de premies vast te leggen op basis van gedrag op de sociale media. Dat bericht The Guardian

Normaal gezien had Admiral Insurance deze week ‘firstcarquote’ gelanceerd, een systeem waarbij de persoonlijkheid van een bestuurder bepaald wordt aan de hand van Facebook-likes en -berichten. Het systeem richt zich vooral op jongeren die hun eerste auto aanschaffen, al kan iedereen met een rijbewijs het gebruiken.

Facebookgebruikers die korte duidelijke zinnen en lijstjes gebruiken en op concrete tijdstippen met vrienden afspreken, mogen zich verwachten aan een fikse korting. Volgens de verzekeraar zijn nauwgezette, georganiseerde mensen veiliger in het verkeer. Wie vaak woorden als ‘altijd’ en ‘nooit’ in de digitale mond neemd of te zelfzeker overkomt, zal een hogere premie krijgen. Admiral verzekert echter dat iedereen die voor ‘firstcarquote’ kiest, een korting krijgt.

De verzekeringsmaatschappij stelt dat het jongeren meteen de kans wilt geven om een goed beeld van zichzelf te geven. Op de klassieke manier duurt het enkele jaren voordat een verzekeraar dat beeld heeft. Volgens projectleider Dan Mines is het ook geen invasie van de privacy.

“Het is een enorm transparant systeem. Als je het niet wilt gebruiken, dan moet dat niet. Met ons product willen we jonge mensen de kans geven om zich te profileren als veilige chauffeurs”, aldus Mines bij The Guardian.

Normaal gezien was ‘firstcarquote’ vanaf deze week beschikbaar. Dankzij een probleem met het algoritme heeft Admiral Insurances de lancering op het laatste moment moeten afblazen.

DELEN