Nieuwe Duitse treinen stoten geen schadelijke stoffen uit

De Coradio iLint, de trein die rijdt op elektrische batterijen en een waterstoftank. Foto Alstom

Duitsland heeft treinen aangekocht die elektrisch aangedreven zijn en enkel stoom uitstoten. Ook Noorwegen, Denemarken en Nederland overwegen om naar de toestellen over te schakelen.

De toekomst van ons vervoer is elektrisch en groen. De evolutie die bij auto’s al een tijdje gaande is, zet zich nu ook door in het treinverkeer. Duitsland heeft een bestelling geplaatst voor 14 treinen die geen enkel schadelijk product achterlaten.

De toestellen zijn een ontwerp van het Franse bedrijf Alstom. Ze krijgen hun stroom van lithiumbatterijen, die op hun beurt aangedreven worden door een waterstoftank. De trein haalt een topsnelheid van 140km/uur en kan zo’n 720 kilometer per dag afleggen.

De Coradia iLint maakt tijdens zijn ritten amper geluid, wat het comfort voor de passagiers verbetert. Landen zoals Nederland, Denemarken en Noorwegen overwegen om ook enkele toestellen aan te kopen. Er is nog geen nieuws bekend over de plannen van de NMBS.

DELEN