“Leraren willen technologie inzetten maar ondervinden beperkingen”

Leraren willen technologie inzetten maar ondervinden beperkingen

Leerkrachten willen graag nieuwe technologie inzetten, maar hebben schrik dat het gebruik veel tijd in beslag neemt of klagen dat er geen geschikte toepassingen en apps zijn. Een andere beperking is het ontbreken van juiste kennis en vaardigheden om zelf digitale lesprogramma’s te ontwikkelen, zo blijkt uit het onderzoek “De innovatieve leerkracht” van imec-MICT in opdracht van technologiereus Samsung. Hoewel slechts minder dan dertig procent van de Belgische leerkrachten geen meerwaarde ziet in het gebruik van technologie in de klas, blijken er wel heel wat barrières om die in zetten. In Wallonië wijst 53 procent van de leerkrachten op een gebrek aan hardware en wifi, in Vlaanderen is dat 39 procent, tegenover amper 4 procent in Nederland. Van de 472 bevraagde Belgische en Nederlandse leerkrachten die technologie links laten, halen onder meer angst, tijdverlies, geen meerwaarde, gebrek aan vaardigheden en gebrek aan lesmateriaal aan. Het onderzoek onderscheidde daarop vijf types leerkrachten in hun omgang met technologie. Daaruit blijkt dat vooral oudere vrouwelijke leerkrachten sceptischer zijn.

Ondanks weinig kant-en-klaar digitaal lesmateriaal, blijkt er wel een “voorhoede” van leraren die technologie met plezier en succes inzetten. Zij geven dan weer aan dat technologie tijdbesparend is, dat ze gemakkelijker authentieke leeromgevingen kunnen creëren, meer kunnen variëren in hun lessen en de leerlingen gemakkelijker kunnen motiveren, zo klinkt het.

Om technologie toegankelijker te maken, vragen leerkrachten meer tijd en flexibiliteit in het schoolsysteem om zelf te kunnen experimenteren. Voorts klinkt een roep naar meer gebruiksvriendelijke apps en software, naar meer digitaal lesmateriaal op maat en stellen leerkrachten meer training en ondersteuning voor.

bron: Belga

DELEN