Colruyt voelt de hete adem van AH

Colruyt blijft ook dit jaar de goedkoopste supermarkt, maar de kloof met de concurrentie wordt steeds kleiner. Vooral Albert Heijn zit de keten dicht op de hielen.

Net als de voorbije jaren komt Colruyt in een onderzoek van Test-Aankoop als goedkoopste supermarkt uit de bus voor mensen die een mix kopen van merkproducten, huismerken en discountmerken. Albert Heijn is gemiddeld zo’n 2% duurder. Red Market, de discountsupermarkt van Delhaize, komt op plaats drie.

De hoogste prijzen noteerde de consumentenorganisatie bij Intermarché, Match en Smatch, waar klanten gemiddeld zo’n 14 à 15% meer kwijt zijn aan de kassa. Toch is het verschil met de goedkoopste supermarkt al iets kleiner dan vorig jaar, toen het nog ging om zo’n 16%. Concreet betekent dit dat consumenten gemiddeld zo’n 300 euro per jaar kunnen besparen aan de kassa door hun supermarkt slim te kiezen.

Ook als je alleen naar merkproducten kijkt, behoren Colruyt en Red Market tot de goedkoopste. Albert Heijn vervolledigt de top drie met een prijsverschil van 2%. bij de witte producten voert Colruyt het klassement aan, op de voet gevolgd door Leader Price (2% duurder) en Albert Heijn (4%). Het goedkoopste huismerk is dan weer te vinden bij Leader Price, dat zich qua prijzen 6 à 7% onder het gamma van Colruyt en Albert Heijn bevindt.

Voor het onderzoek vergeleek Test-Aankoop 118.000 prijzen in 710 winkels. Ook de klantentevredenheid werd onder de loep genomen. Bio-Planet, een onderdeel van Colruyt-groep, scoorde in die categorie het best.

DELEN