Bestaan aliens? Twee wetenschappers denken van wel én hebben bewijs

Al jarenlang zoeken sterrenkundigen naar tekenen van buitenaards leven. Die zoektocht leverde niet veel op, tot nu. Twee Canadese wetenschappers beweren dat ze bewijs hebben gevonden voor het bestaan van buitenaards intelligent leven.
Liesbeth

Astronomen Ermanno Borra en Eric Trottier van de Canadese Laval Universiteit hebben gegevens van 2,5 miljoen sterren geanalyseerd, die ze verkregen hebben via de Sloan Digital Sky Survey. Die data hebben ze vergeleken met voorspellingen van hoe signalen van aliens eruit kunnen zien.

Wat blijkt? Ze ontdekten 234 opvallende lichtpulsen die mogelijk van buitenaardse wezens komen. De kans bestaat dus dat er aliens zijn die contact proberen te maken met onze aardbol, schrijven de wetenschappers in Solar and Stellar Astrophysics journal.

Het Breakthrough Listen-project, dat met krachtige radiotelescopen naar buitenaards leven zoekt, belooft rekening te houden met de analyse van Borra en Trottier. Toch reageren experts ook kritisch op het onderzoek van het Canadese duo. Zo is het goed mogelijk dat er foutjes in de statistische analyse geslopen zijn of dat de signalen veroorzaakt werden door rotatieovergangen in moleculen.