AB InBev stapt in biosegment met overname Ginette

AB InBev stapt in biosegment met overname Ginette

AB InBev heeft het biermerk Ginette overgenomen. Hiermee doet de Leuvense bierbrouwer zijn intrede op de biomarkt. De Ginette-bieren, ontwikkeld door vier Waals-Brabantse ondernemers, hebben immers een biolabel. Opvallend, Ginette is de nieuwste overname van een kleinere speler door de bierreus, na verschillende gelijkaardige deals in de VS en Europa. Het witbier kwam in 2009 op de markt en inmiddels zijn er verschillende Ginette-varianten op de markt (blond, fruit, tripel). De bieren worden gebrouwen bij de Henegouwse brouwerij La Binchoise.
Volgens Didier Hamoir, een van de oprichters, drong de keuze voor de bouw van een eigen brouwerij of voor een partnerschap zich op. “Biobier is populair en in onze huidige setting kunnen we de vraag niet volgen”, aldus Hamoir.
Bierreus AB InBev was een “logische keuze”, zegt hij. Hij wil via AB InBev het bioverhaal bij een groter publiek aan de man brengen en het bier beter positioneren. Zelf treedt hij in dienst bij AB InBev en zijn drie partners blijven betrokken als consultant. “We willen blijven focussen op ons project en nieuwe concepten lanceren, bijvoorbeeld drie biobars in 2017.”
Volgens Korneel Warlop, de woordvoerder van AB InBev, is er duidelijk vraag naar biologisch bier. “Dankzij onze expertise inzake distributie zullen we het bier kunnen introduceren bij een breder publiek.”
In eerste instantie blijft Ginette in de huidige brouwerij in Binche. De productie zou verdubbelen tot 3.000 hectoliter in 2017, de maximumcapaciteit voor Ginette bij La Binchoise. “We zoeken een oplossing voor nadien”, aldus Didier Hamoir.

bron: Belga

 

DELEN