Metro neemt exclusief een kijkje achter de schermen bij de lancering van KenzoXH&M

New York was deze week het fabuleuze decor voor de lancering van de nieuwste designercollectie, Kenzo by H&M. De wereldpers vergaapte zich aan een exuberant modefeest, tal van sterren en lots of fun. Want dat moet mode zijn volgens Humberto Leon en Carol Lim, de ontwerpers van Kenzo. Metro kwam, zag en overwon de gure Belgische herfstdagen dankzij een invasie van kleur en optimisme.

1uitnodiging_fashionshowkenzobyhm_-arneromboutsWanneer de Zweedse modegigant in zee gaat met een bekend designer is het drummen aan de kassa’s van H&M. Van Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Roberto Cavalli, Lanvin, Martin Margiela tot Balmain, de lijst ontwerpers waar H&M de laatste tien jaar mee samenwerkte, wordt steeds indrukwekkender. Voor wie big, bigger of zelfs biggest denkt, is New York ongetwijfeld the place to be. Een gigantische uitnodiging kondigde het grootste modefeest van het najaar aan. En die verwachtingen werden ruimschoots ingelost.

9_kenzo_hm___6106_lb_208_srgb_300dpiEeuwig jong
“De trouwe Kenzo-klant zal ongetwijfeld de ziel van Kenzo herkennen”, vertelt Humberto Leon tijdens de persconferentie. “Maar ook de nieuwe generaties zullen begrijpen waar deze collectie over gaat. Leeftijd speelt immers geen rol, als je maar jong van geest bent.” De collectie is een eerbetoon aan de Japanse modeontwerper. Het resultaat is een exuberante mix van kleuren en stoffen. Vooral de bloemen en originele tijgerprints uit de Kenzo-archieven vielen in de smaak bij het overwegend vrouwelijke gezelschap. Ontwerpster Carol Lim benadrukt hoe revolutionair Kenzo’s mode was tijdens de jaren 70. “Hij brak met alle regels en creëerde een nieuwe kledingstijl, het was een ode aan de vrijheid.”

4_backstage_modellen_kenzo_hm_vlnr_waleska_ari_-arneromboutsDiversiteit
Door de wereld van Kenzo binnen te halen, maakt H&M het letterlijk bont. Diversiteit, exotische prints en een mix van rassen en culturen: met deze collectie zet H&M de deuren open voor iedereen die vrijheid en respect hoog in het vaandel draagt. “Kenzo omhelst diverse culturen. Bij H&M doen we net hetzelfde. We willen niemand uitsluiten en niemand intimideren”, vertelt Ann-Sofie Johansson, head of design. “Dat is waar we als bedrijf vandaag voor staan en dat is wat mode ook zou moeten zijn.” Ook backstage was die diversiteit een lust voor het oog. Van Braziliaanse beauties tot Afro-Amerikaanse dansers, iedereen poseerde met een big smile voor de lens.

8_kenzobyhm_designersjeanpaulgoude_-arneromboutsAmbassadeurs
Voor de wereldwijde campagne tekende fotograaf Jean-Paul Goude. Hij werd vooral bekend door zijn iconische platenhoezen van Grace Jones en haalde het afgelopen jaar nog de wereldpers met het beruchte beeld van Kim Kardashian’s glorieuze achterwerk. Geen naaktbeelden deze keer, maar wel een fotoshoot met zeven diverse idolen, telkens met een authentiek verhaal: actrice Rosario Dawson, hiphop-ster Chance The Rapper, componist Ryuichi Sakamoto, actrice Chloe Sevigny, rapper Suboi, de jonge milieu-activist Xiuhtezcatl Martinez en last but not least supermodel Iman, de vrouw van wijlen David Bowie. “Als tiener moest ik te voet vluchten van Somalië naar Kenia. Ik vergeet nooit hoe ik geholpen ben door een intergouvernementele organisatie. Daarom is activisme tot vandaag een deel van mijn leven, een burgerlijke plicht. Ik wil dat mensen begrijpen hoe het is om een vluchteling te zijn”, vertrouwt ze ons toe. Toen Iman voor de muur van fotografen verscheen, kon het feest pas echt losbarsten.

5_campagne_byjpgoudeKenzo Jungle
Het tijdperk dat enkel modellenbureaus en sterren van het witte doek de catwalk en campagnes domineerden, is verleden tijd. Op de modefeestjes anno 2016 schitteren social media fenomenen, gretig gevolgd door duizenden fans op Instagram, Twitter en Facebook. Dat ook een miljardenbedrijf als H&M zijn invloed gebruikt om de nieuwe collectie te promoten, is al lang geen verrassing meer. Toch mocht enkel de crème de la crème van internationale influencers rekenen op een ticket voor het Kenzo feestje. En ze konden naar hartenlust foto’s posten op hun populaire accounts, want deze lancering was meer dan een modeshow. Dankzij een verbluffende regie van Jean-Paul Goude kwam de Kenzo-jungle tot leven op het ritme van trommels en samba-fluitjes, met trouwens meer dansers dan modellen.

Alle remmen los
De clash van prints, zowel geïnspireerd door Kenzo’s archief en de recente collecties van zijn opvolgers, lijkt niet altijd even draagbaar. Wie zich waagt aan een volledige outfit valt op, dat is duidelijk. “Omdat de consument misschien maar een stuk kan bemachtigen, hebben we gezorgd dat je één exemplaar eindeloos kan combineren. Elk stuk staat op zich en zo hebben we de collectie ook opgebouwd”, vertelt designer Carol Lim. Eyecatchers in overvloed, wie dus op zoek is naar discrete stukken mag het vergeten, tenzij je een mannelijke bomberjacket of discrete kimono op de kop kan tikken.

11afterparty_optreden_icecube_-arneromboutsAfterparty
Grote afwezige in New York was de Japanse ontwerper Kenzo Takada. Maar misschien stond hij ergens discreet toe te kijken in de coulissen toen rapper Ice Cube op het podium verscheen. De drank vloeide rijkelijk en de aanwezigen sterren keerden in elk geval tevreden naar huis, net zoals de kleine groep Kenzo-fans die in avant-première al een eerste stuk mocht kopen van de collectie. In België is het nog wachten tot 3 november op de Kenzo mania. Maar wees in elk geval voorbereid op een ongeziene, tropische storm.

Tekst en foto’s Arne Rombouts