VIER moet 10.000 euro betalen voor inbreuken op regels voor sponsoring

VIER moet 10.000 euro betalen voor inbreuken op regels voor sponsoring

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft VIER twee keer veroordeeld voor inbreuken op de regels voor sponsoring. De commerciële zender krijgt een geldboete van 7.500 euro en van 2.500 euro. Dat maakte de VRM, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, vandaag bekend. De VRM controleerde begin mei de uitzendingen van diverse zenders, waaronder VIER. Tijdens de onderzochte periode werd een sponsorvermelding uitgezonden voor parship.be. In de sponsorvermelding wordt de website volgens de VRM specifiek aangeprezen voor kijkers die op zoek zijn naar een geschikte partner. “Hierdoor gaat de boodschap verder dan meer bekendheid aan een product geven of een imago-ondersteunende boodschap, waartoe een sponsorvermelding zich overeenkomstig het Mediadecreet moet beperken. Door deze rechtstreeks koopbevorderende boodschap is niet voldaan aan de bepalingen uit het Mediadecreet”, oordeelt de VRM.

Bij het vastleggen van de sanctie houdt de VRM er rekening mee dat SBS, de moederholding van VIER, voor een soortgelijke inbreuk al een administratieve geldboete heeft gekregen. Maar de regulator houdt ook rekening met het relatief beperkte marktaandeel van de omroeporganisatie. De VRM legt de zender een geldboete van 7.500 euro op.

Op dezelfde datum werd een sponsorvermelding uitgezonden waarbij de sponsoridentificatie ontbreekt. “Hierdoor wordt de kijker onvoldoende duidelijk gewezen op het bestaan van een sponsorovereenkomst”, oordeelt de regulator. De VRM legt VIER een geldboete van 2.500 euro op. De VRM houdt rekening met het gegeven dat SBS de inbreuk op eigen initiatief heeft rechtgezet door het vereiste sponsorlogo in latere uitzendingen toe te voegen.

bron: Belga

DELEN