Samson, K3, themaparken en animatiefiguren bij successen van twintigjarig Studio 100

door
Belga
Leestijd 2 min.

Volgend weekend viert entertainmentgroep Studio 100 haar twintigste verjaardag. Na de opstart in 1996 met de jeugdtelevisiereeks Samson kende het bedrijf een bijna continue groei met eigen producties, aangekochte figuren en ook themaparken in binnen- en buitenland. Misstappen bleven daarbij beperkt, zegt topman Hans Bourlon in een gesprek met Belga. Studio 100 kreeg een vliegende start toen VRT in 1996 privésamenwerkingen mogelijk maakte. De resultaten stegen tot 2004 gestaag, met een aanzienlijke boost tot 2011. "Daarna ging het veelal op en neer om een aantal specifieke redenen, met positieve uitschieters in jaren met grote musicals zoals Daens, of 14-18 in 2014", stelt Hans Bourlon, co-CEO naast Gert Verhulst.

Het succes van Samson werd gevolgd door dat van Kabouter Plop en de financieel zeer succesvolle onderneming met K3. In 2005 bedroeg de omzet 64,3 miljoen euro en vorig jaar kwam men uit op 151,4 miljoen euro. De operationele kasstroom (ebitda) steeg in dezelfde periode van 11,9 naar 47,7 miljoen euro.

Een grote sprong voorwaarts was er in 2009, na de overname van het Duitse bedrijf EM Entertainment en de Australische animatiestudio Flying Bark. De entertainmentgroep zette - naast later ook de culinaire zender Njam! - ook vrij snel in op themaparken.

De nieuwe K3-formatie wordt een succes genoemd en ook door zeven nieuwe animatieproducties in de pijplijn zijn er hoge verwachtingen voor de omzet. Een aantal minder geslaagde projecten ziet de topman onder meer in Wizzy en Woppy of de Flandriaboten. "Daar hebben we iets te veel zelfvertrouwen gehad, maar dat is bij ons altijd binnen de perken gebleven", stelt Bourlon.

Naast de jaarlijks duizenden tijdelijke contracten in de parken telt de Studio 100-groep zo'n 1.000 voltijdse jobs, een verdubbeling op 10 jaar tijd.

bron: Belga