Hinder door renovatie startbaan op Zaventem blijft beperkt

door
Belga
Leestijd 2 min.

Op de luchthaven van Zaventem zijn grondige renovatiewerken gestart aan de start- en landingsbaan 01/19. Het asfalt wordt heraangelegd en de afwatering en de verlichting worden aangepast. Woordvoerster van Brussels Airport Anke Fransen benadrukt dat de hinder beperkt blijft, aangezien de baan maar in 15 tot 20 procent van de gevallen gebruikt wordt, vooral in het weekend en 's nachts. Om de 30 jaar moeten start- en landingsbanen vernieuwd worden om de veiligheid te garanderen. De laatste grote renovatie van dwarsbaan 01/19 dateert van 1998, toen er nieuw asfalt gelegd werd. De werken nu gaan voort, met een renovatie van de riolering en vervanging van de verlichting. Er komen energiezuinige LED-lampen in plaats van halogeenlampen.

De werken nemen twee maanden in beslag. In de eerste maand wordt 24 uur per dag gewerkt, in de tweede maand enkel tussen 22 uur en 6 uur. Als het weer geen spelbreker is en er geen technische problemen opduiken, is op 25 september alles klaar. De luchthaven kiest bewust voor de zomer, omdat de weersomstandigheden dan gunstiger zijn en het risico op vertragingen op de werf daardoor kleiner is.

De renovatie van de startbaan 01/19 valt tussen die van twee belangrijkere start- en landingsbanen. Vorige zomer werd baan 07R/25L aangepakt. Baan 07L/25R, die door 80 procent van de opstijgende vliegtuigen gebruikt wordt, volgt vermoedelijk in 2018. Het is nog niet duidelijk hoe de werken aan die laatste baan kunnen gebeuren zonder al te grote hinder voor het luchtverkeer. Dat belooft nog "een stevige oefening" te worden, zegt Filip Van Bouwel, die de werken op Zaventem opvolgt.

bron: Belga