Seks en het huwelijk: het wordt katholieken niet makkelijk gemaakt

door
Belga
Leestijd 2 min.

Katholieken die al eens graag van bil gaan of hun procreatieve plicht willen vervullen, hebben het sowieso al niet gemakkelijk. Nadat hen eerder al - onder andere - seks voor, buiten en na het huwelijk verboden werd, breekt de katholieke aartsbisschop van Philadelphia, Charles Chaput, een oecumenische lans voor een banvloek op seks binnen het huwelijk. Geen paniek, echter: de goede man heeft het enkel over mensen die burgerlijk hertrouwd zijn en, uiteraard, over holebihuwelijken. Die laatste categorie zet de aartsbisschop op gelijke hoogte met het priesterdom, althans wat betreft het zich houden aan het kuisheidsgebod. Wie die geboden overtreedt, moet, meent Chaput, het getranssubstantieerde vlees van Christus - de hostie tijdens de communie - aan zich voorbij laten gaan. Christus' gesubstantieerde bloed, de miswijn, is al eeuwen voorbehouden aan de priesters.

De bisschop is overigens ook van mening dat zelfs hetrouwde mensen die zich aan het kuisheidsgeblod houden, niet al te veel verantwoordelijkheid binnen de Kerk gegeven mag worden - al was het maar wegens het vermoeden van of de gedachte aan zondig gedrag met de wederhelft.

Holebi's mogen van de man van Philadelphia wel samenwonen, maar dan als broer en broer of zuster en zuster en zonder incestueuze gedachten, laat staan daden. Samenwonende, maar niet gehuwde katholieken met kinderen kunnen best, maar hoeven niet per sé, uit elkaar gaan, vindt Chaput.

Volgens Chaput moet een en ander strikt opgevolgd worden, want, hoewel heel wat mensen die van bedsport houden voortaan op hun kin zullen moeten kloppen, "God wil dat de mens gelukkig is". Wat, behalve zich op de kin kloppen, volgens de aartsbisschop ook bijzonder hulpvol is, is boetedoening.

Chaputs lijst of wat mag/niet mag voor katholieken gaat uit van de apostolische vermaning Amoris Laetitia (De Vreugde van de Liefde) van paus Franciscus, en geldt als de "traditionalistische" interpretatie van wat de Heilige Stoel over seks ter tafel heeft gebracht.

Velen hadden in dat pauselijk schrijven juist iets meer speling voor seksuele activiteiten ontwaard, maar uiteindelijk blijkt het "Amoris"-gedeelte tocgh voorakl platonisch.

bron: Belga