In de clinch met Heineken

De Nederlandse supermarktketen Jumbo ligt in de clinch met Heineken. De brouwer is het niet eens met de prijszetting van Jumbo en weigert daarom nog langer bier te leveren aan het warenhuis.
door
Mare
Leestijd 2 min.

«Heineken kan de kratten bier niet leveren omdat het, naar eigen zeggen, onze vraag niet aankan», klinkt het in de paginagrote krantenadvertentie van Jumbo. «Wij vermoeden dat er nog een andere reden is. Heineken vindt dat wij de kratten over een lange periode te goedkoop aan u aanbieden. Maar we laten u dit voordeel natuurlijk niet afnemen en houden vast aan ons prijsbeleid».

Heineken beweert echter bij hoog en bij laag dat het om een productieprobleem gaat. De bierreus stelt dat het geen enkele invloed wil hebben op het prijsbeleid van Jumbo en weigert verder alle commentaar.

Klanten die bij Jumbo normaal gezien een bak Heineken kopen, krijgen nu als alternatief een het bier aangeboden in kartonnen verpakkingen. De flesjes bevatten eveneens 33 centiliter, maar de klant krijgt er dus geen statiegeld voor terug. «Wilt u liever een krat? Dan zijn er gelukkig nog andere biermerken die hun kratten wel leveren», stelt Jumbo uitdagend in de advertentie.

Het lijkt er dus sterk op dat de relatie tussen Jumbo en Heineken op springen staat. Volgens de Nederlandse krant De Telegraaf overweegt de supermarktgroep om via de juridische weg Heineken te dwingen opnieuw bier te leveren.

Het debacle roept herinneringen op aan een vergelijkbaar verhaal in ons land, schrijft De Tijd. In 2009 kwam Delhaize hard in aanvaring met de consumentengoederengigant Unilever. Toen de prijsonderhandelingen tussen de twee op niets uitdraaiden, besliste Delhaize een 250-tal Unilever-producten uit de rekken te halen. Toen riep Unilever met krantenadvertenties zijn klanten op de bewuste producten elders te kopen.