Ombudsdienst spoor kreeg in 2015 recordaantal van 6.260 klachten

door
Belga
Leestijd 2 min.

De ombudsdienst voor de treinreizigers kreeg in 2015 een recordaantal van 6.260 klachten binnen. Dit leidde tot 2.129 dossiers waarin de ombudsdienst bemiddelde. Dat blijkt uit het Jaarverslag 2015 van de ombudsdienst. Ter vergelijking: in 2014 kwamen er 4.481 klachten binnen. Die resulteerden in 1.565 dossiers. Opmerkelijk is ook het grote aantal klachten van ontevreden reizigers over het compensatiesysteem dat net in het leven geroepen werd om de pijn van de vertraagde trein te verzachten. Klachten over vertragingen komen het meest voor (623), gevolgd door klachten over boetes die op de trein worden uitgeschreven (412), op drie staan klachten over vervoerbewijzen (348), op vier het "boordtarief" dat de NMBS op 1 februari 2015 invoerde (131) en op vijf staan klachten over de ticketautomaten (129). Bijna alle klachten gaan over de NMBS. Slechts drie procent zijn voor andere spoorwegondernemingen actief in België (35 voor de hst-uitbater Thalys, 12 voor hst-uitbater Eurostar en voor de Franse SNCF en Deutsche Bahn elk 4). In bijna 70 procent van de dossiers is de klant op zijn minst gedeeltelijk tevreden met het resultaat van de tussenkomst van de ombudsdienst.

De NMBS ging in bijna de helft van de gevallen akkoord met de adviezen van de ombudsdienst. Er is een kentering opgetreden sinds 2014, want voordien verwierp de NMBS bijna 90 procent van de adviezen van de ombudsdienst. "De stiptheid verbeterde, maar toch gaan de meeste klachten over vertragingen. Of exacter, de treinreizigers zijn vooral ontevreden over het compensatiesysteem. Paradoxaal genoeg moet dit het leed van de reizigers net verlichten", stipt de ombudsdienst aan in zijn rapport. De ombudsdienst breekt ook een lans voor "efficiëntere en klantvriendelijkere online tools", en rekent voor de toekomst op "een website die foolproof is en betrouwbare controletoestellen voor de treinbegeleiders".

bron: Belga