Tom Boonen: "Ook mentaliteit renners moet veranderen"

door
Belga
Leestijd 2 min.

Veiligheidsproblemen tijdens wielerwedstrijden zijn deels te wijten aan het egoïsme van de renners. Dat verklaarde Tom Boonen vanavond na afloop van een veiligheidsvergadering op de hoofdzetel van de Belgische wielerbond met verschillende spelers uit de wielerwereld. Na een zwaar ongeval met twee motoren in de Ronde van België van twee weken geleden, waarbij Stig Broeckx zwaargewond geraakte, staat de veiligheid tijdens koersen hoog op de agenda. "Het was een erg nuttige vergadering", vertelde Boonen na afloop. "Wielrenners bekijken een wedstrijd heel anders dan de organisatie, dus het is een goede zaak dat we onderling ideeën hebben uitgewisseld".

Boonen is van mening dat de wetgeving moet veranderen, en gelooft dat kleine ingrepen de veiligheid al kunnen verhogen. "Er zijn maatregelen die weinig tijd en geld kosten en toch het risico op ongevallen verkleinen", aldus de viervoudige winnaar van Parijs-Roubaix. "Bijvoorbeeld de invoering van zones waar motoren wel en niet mogen inhalen. Maar het is vooral belangrijk dat er bij de wielrenners zelf een mentaliteitsverandering plaatsvindt. Er is veel te veel egoïsme in het peloton, renners zijn enkel gefocust op hun wedstrijd en vergeten dat ze instaan voor de veiligheid van collega's. Men moet daar bij jonge renners meer de nadruk op leggen."

Tom Van Damme, voorzitter van de Belgische wielerbond, benadrukte na de vergadering het belang van een zekere uniformiteit binnen de reglementering. "Dat de regels rond mobiele seingevers gaan veranderen, staat buiten kijf, maar het is van groot belang dat deze overal hetzelfde zijn. Het heeft weinig zin als de wetgeving in ons land verschilt van pakweg Frankrijk of Italië."

"Een ander voorstel dat tijdens de vergadering op tafel heeft gelegen, is dat ploegleiders niet langer zelf achter het stuur mogen zitten", vertelde Van Damme voorts. "Ze zullen over chauffeurs beschikken die zich alleen hoeven te concentreren op de weg."

Op de vraag of wedstrijden op circuits de toekomst van het wielrennen zijn, antwoordde Maxime Monfort niet onmiddellijk nee: "Koersen op een circuit lijken tegen het gevoel in te gaan, maar het is misschien een noodzakelijke evolutie voor het wielrennen. Als een wedstrijd op een circuit de wielersport veiliger maakt, waarom dan niet?"

Een mening die Van Damme deelde. "Wedstrijden laten doorgaan op circuits kan in de toekomst een oplossing bieden", gaf de voorzitter toe. "Zeker voor de kleinere koersen die door de band genomen over een minder uitgebreide veiligheidsorganisatie beschikken."

Aan de vergadering namen wielrenners, managers, sportief directeurs en wedstrijdorganisatoren deel, net als leden van de politie en de Internationale Wielerunie (UCI).

bron: Belga