"Minstens 72 uur nodig voor uitrol minimale dienstverlening"

door
Belga
Leestijd 2 min.

Komt er een minimale dienstverlening bij het spoor, dan zal telkens minstens 72 uur nodig zijn om die effectief uit te rollen bij stakingen. Dat hebben Etienne de Ganck en Jan De Geijselaer van de NMBS-groep gezegd in de Kamer. Een wilde staking meteen counteren zal dus sowieso niet mogelijk zijn. Terwijl het spoorverkeer al voor de zoveelste dag op rij in de soep loopt door een staking, kwamen de spoorlui in de Kamer de vier scenario's van minimale dienstverlening voorstellen die de NMBS en Infrabel hebben uitgetekend. De vakbonden hebben die eind vorig jaar verworpen, maar de regering-Michel wil niettemin doorzetten met een of andere vorm van gegarandeerde dienstverlening.

De vier scenario's variëren van een absoluut minimumaanbod beperkt tot de grote assen in de spits, tot een aanbod dat ruim een derde van de treinen doet rijden en ongeveer 54 procent van het normale aantal reizigers heen en terug krijgt.

Voor het absolute minimumscenario is ongeveer een vijfde van het NMBS- en het Infrabel-personeel nodig. Het blijft beperkt tot treinen op de grote assen in de brede spits 's ochtends en 's avonds. "Reken op drie treinen 's ochtends en drie 's avonds in de verschillende richtingen", klonk het. Dat komt neer op 214.000 zitplaatsen in 391 treinen, of 14% van het normale aanbod. Een kwart van de reizigers op een normale dag zou dan heen en terug kunnen reizen.

Scenario's 2 en 3 mikken op een groter aanbod, waarvoor uiteraard wat meer personeel nodig is. Scenario 4 loopt gelijk met het minimumscenario, maar waarbij seinposten waar enkel goederenverkeer passeert niet bemand worden. Dat levert extra marge op bij Infrabel.

Een wilde staking opvangen zal in elk geval nooit mogelijk zijn. Om de scenario's uit te rollen, is 72 uur immers "het absolute minimum". "Ten laatste 72 uur vooraf moeten de personeelsleden laten weten of ze zullen werken of niet, want we moeten het gekozen scenario goed kunnen communiceren naar de klanten en kunnen inladen in onze systemen", klonk het. "Bovendien zullen eventueel nog kleine bijsturingen nodig kunnen zijn in functie van het beschikbare personeel. Zij moeten op de juiste plaats geraken en voldoende kennis hebben van het af te leggen traject."

bron: Belga