Slachtoffers aanslag in Maalbeek vragen schadeloosstelling door MIVB

door
Belga
Leestijd 2 min.

Meester Jean-Paul Tieleman, die vier slachtoffers van de aanslag in metrostation Maalbeek vertegenwoordigt, heeft bij de politierechtbank van Brussel een geding ingediend om schadeloosstelling te vragen aan de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB. De advocaat beoogt de autoverzekering van de MIVB te laten tussenkomen. De zaak is naar de rol verwezen voor onderzoek de komende weken of maanden. Meester Tieleman wil de aanslag van 22 maart in het metrostation voor de rechtbank voorstellen als een verkeersongeval in de ruime zin van het woord. Indien de feiten als dusdanig erkend worden, zou enkel de verzekeraar van de MIVB - in dit geval Ethias - de schadeloosstelling van de slachtoffers moeten dragen.

De wet van 1 april 2007 bepaalt de tussenkomst van verzekeringsmaatschappijen in het kader van aanslagen. Daardoor wordt de schadeloosvergoeding van slachtoffers verdeeld over de verschillende verzekaars, voor een maximumbedrag van 15 miljoen euro te verdelen onder alle slachtoffers. In de hypothese dat de aanslag in Maalbeek zou erkend worden als een verkeersongeval, is geen enkel plafond voorzien. De schadevergoedingen zouden daardoor de 15 miljoen euro kunnen overschrijden.

Parallel aan dit geding, vervolgt Tieleman echter onderhandelingen met Ethias over het bedrag van de schadeloosstellingen. "Natuurlijk blijven we onderhandelen met Ethias, maar ik verkoos mijn voorzorgen te nemen in geval van mislukking van de onderhandelingen en nu al andere middelen te ontplooien. Ik wil geen nieuw Gellingen", verklaarde hij na de zitting, verwijzend naar lage schadevergoedingen voor de slachtoffers van de gasramp in Gellingen van juli 2004.

"Met deze procedure voor de politierechtbank, wil ik de wet van 1989 over de verplichte verantwoordelijksverzekering voor zelfrijdende voertuigen inroepen, en vooral het artikel over de bescherming van zwakke weggebruikers. Die wet bepaalt dat de verzekeraar van elk bij een ongeval betrokken voertuig de zwakke weggebruikers moet schadeloosstellen. Voor spoorvoertuigen, is het de eigenaar die moet tussenkomen, in dit geval de MIVB", legt de advocaat uit.

bron: Belga