Brussels Airport sprak al heel snel over terreuraanslag

door
Belga
Leestijd 2 min.

De veiligheidsdiensten van Brussels Airport hebben kort na de ontploffingen in de vertrekhal meteen berichten uitgestuurd die spraken over een terreuraanslag. Niet enkel intern, ook naar de politie en andere overheidsdiensten. Dat heeft veiligheidstopman Wilfried Covent gezegd in de parlementaire onderzoekscommissie. Wanneer besef je dat het om terreur gaat. En wat gebeurt er dan? Het was de tandem Laurette Onkelinx (PS) en Siegfried Bracke (N-VA) die Covent daarover uitvroeg. Hij verduidelijkte dat Brussels Airport een alarmeringssysteem heeft om bij tal van mogelijke incidenten meteen 140 vooraf bepaalde mensen en diensten op de hoogte te brengen.

Bij die 140 zijn ook verschillende overheidsdiensten, gaf het hoofd beveiliging van Brussels Airport Company aan. Iets wat uiteraard de aandacht trok bij de leden van de onderzoekscommissie. Zij vroegen Covent alvast om een gedetailleerde lijst en het precieze moment waarop dat bericht vertrok.

"Vrij snel, ik denk rond tien na acht", verduidelijkte Covent. Dat zo snel het bericht "terreuraanslag" vertrok, is volgens hem niet verwonderlijk. Als je twee ontploffingen hebt, 25 seconden na elkaar, in een sfeer van verhoogd dreigingsniveau, "dan besef je: dit kan niets anders dan een aanslag zijn", verduidelijkte Covent. Zeker omdat enkele dagen voordien Salah Abdeslam nog was opgepakt in Brussel.

De vraag wie het bericht kreeg, is niet vrijblijvend. Al verschillende keren klonk in de onderzoekscommissie immers de vraag of de nationale fase van het rampenplan misschien niet sneller had kunnen worden opgestart. Vraag is dus onder meer hoe snel het federale crisiscentrum van Binnenlandse Zaken gewaarschuwd werd dat het om terreur ging. Covent "vermoedt" alvast dat het crisiscentrum één van de 140 ontvangers in het verwittigingssysteem is.

Intussen blijft er ook veel onduidelijkheid over de CP-OPS, de Command Post Operations die op het terrein de coördinatie tussen de verschillende nooddiensten moet verzekeren. Ook op de vierde dag van hoorzittingen in de onderzoekscommissie is niet duidelijk of en wanneer die structureel is opgezet en wie daar dan de leiding over had.

Volgens de noodplannen is de ter plaatse aanwezige brandweerofficier met de hoogste graad normaal de Dir CP-Ops, zei Guy Cordeel van de luchtvaartpolitie vandaag. Volgens hem is er in elk geval 'motorkapoverleg' geweest tussen de verschillende diensten. "Maar is daar structureel overleg geweest? Daar kan ik niet op antwoorden. Ik was er zelf niet bij", klonk het. "Het is allemaal zeer snel gegaan. Er is daar geen commandovoertuig geïnstalleerd opdat ze samen konden zitten."

De commissie bleef dus opnieuw op haar honger. "Dit blijft hoogst onduidelijk. Ik heb vandaag niet het beeld dat er een eenheid van commando was", besloot voorzitter Dewael.

bron: Belga