Zo vind je werkgevers die in de toekomst investeren

Jongeren zijn wel degelijk geïnteresseerd in techniek. Ze willen weten hoe internet zomaar in de lucht kan hangen, hoe het als machinist vooraan in de trein is, wat er in een nucleaire centrale gebeurt en hoe metro's onder de grond de juiste sporen volgen. Voldoende ideale technische specialisten om de toekomst mee vorm te geven, toch?
door
Kevin
Leestijd 6 min.

Zeker. Voor de grote uitdagingen zoeken werkgevers technische mensen. Maar laat ons eerst kijken naar de uitdagingen en grote projecten waar bedrijven als MIVB, ENGIE, de Belgische Spoorwegen en Telenet aan werken. En of ze jou hiervoor zoeken.

Hiervoor nodigt Metro HR-verantwoordelijken en technische verantwoordelijken uit aan de debattafel.

Deze 9 experten geven inzicht in hun uitdagingen:

  • Laini Anaïs, Competence Center Studies Network bij STIB/MIVB
  • Pierre Massant, Recruitment & Internal Mobility Manager bij STIB/MIVB
  • Margot Vonckx, Senior Recruitment Officer bij Telenet
  • Erik Ceuleers, Manager Service Operations Center bij Telenet
  • Annick Declercq, Competence & Knowledge Manager bij ENGIE Electrabel
  • Rudy Goossens Head of Recruitment & Mobility Benelux bij ENGIE Electrabel
  • Mireille Protin, Recruitment Manager bij de Belgische Spoorwegen
  • Tim Van Den Bergh, Technicus Elektromecanicien bij NMBS
  • Johnny Hensen, Coördinator bestuurder technische werktreinen bij Infrabel
  • Continu investeren in toekomst

    De bedrijven aan tafel hebben elk hun grote projecten. Het zijn telkens technische uitdagingen van hoog niveau waar ze goede mensen aan willen laten werken.

    “Elke 18 maanden verdubbelt het internetgebruik in ons land”, stelt Erik Ceuleers, Manager Service Operations Center bij Telenet vast. “Bovendien kijken we steeds minder televisie via de klassieke zenders. Je kijkt wat je wil wanneer je het wil. Het gaat razendsnel. Onze uitdaging is niet deze evolutie bijhouden, wel ons als telecombedrijf klaarstomen voor binnen 10 jaar. De technologie voor de toekomst ontwikkelen we hier zelf. Het kan op geen enkele school geleerd worden. Zeker is dat we ons op geen enkel moment zullen vervelen.”

    “In dit bedrijf wordt continu geïnvesteerd in de toekomst”, zegt Laini Anaïs, Competence Center Studies Network bij STIB/MIVB. “Er zijn veel projecten: nieuwe depots, nieuwe tramlijnen, de automatisatie van de Metro... We werken aan de uitbreiding van het tramnet in Brussel. We verlengen de metro naar het Noorden. Alle interne projecten met geolocalisatie, signalisatie, vernieuwing van materiaal…”

    “De tram van vandaag is dan ook helemaal anders dan de tram van morgen”, vult Pierre Massant, Recruitment & Internal Mobility Manager bij STIB/MIVB aan. “Elektrische bussen zijn niet zoals de mechanische bussen. Bij wifi in de metro moeten we dan weer opletten dat dit het signaal van onze automatische metro's niet stoort. Een en al uitdaging dus.”

    “Engie investeert 700 miljoen euro in de verlenging van levensduur van Doel 1 en 2”, zegt Annick Declercq, Competence & Knowledge Manager bij ENGIE Electrabel. “Om de projecten die hieraan verbonden zijn, te bestuderen en te realiseren, hebben we mankracht nodig. Hiervoor zoeken we een breed scala aan technische profielen, vooral vanaf Bachelor niveau. Velen onder hen sturen onder meer contractanten aan die het uitvoerende werk voor zich nemen.”

    Duurzame technologie is uitdagend

    Duurzaamheid staat hoog op de agenda bij de werkgevers rond de debattafel.

    “We zoeken naar oplossingen om batterijen performanter te maken door bijvoorbeeld energie te recuperen bij het remmen”, zegt de MIVB. “We kijken hoe we energie besparen, hoe we water beter recycleren. De nieuwste technologieën hebben we in huis. Het maakt dat bezoekers onze werkplaatsen vaak als futuristische plekken bekijken.”

    “Ook de uitdagingen rond hernieuwbare energie zijn groot in België”, zegt Rudy Goossens Head of Recruitment & Mobility Benelux bij ENGIE Electrabel. “Het is een technologisch verhaal dat zich niet enkel in het buitenland afspeelt. Uitdaging is dat je moet uitvinden wat je binnen 5 tot 6 jaar zelf gaat gebruiken.”

    “De mensen die bij de Belgische Spoorwegen, Infrabel en NMBS werken doen dit in een bedrijf in beweging, met een zeer belangrijke maatschappelijke rol en aandacht voor het milieu”, zegt Mireille Protin, Recruitment Manager bij de Belgische Spoorwegen. “Dit kan niet zonder voortdurend te werken aan nieuwe technologie in verschillende domeinen.”

    Op school leer je lang niet alles

    Duidelijk is dat het onderwijs het tempo van de bedrijven niet kan volgen. Ze verwachten dan ook niet dat je meteen inzetbaar bent na de diploma-uitreiking. Inloop- en opleidingstrajecten, tot zelfs heuse academy's worden ingericht.

    “Alles wat met treinen te maken heeft, leer je niet op school”, zegt Tim Van Den Bergh, Technicus Elektromecanicien bij NMBS. “Je moet interesse hebben om zelf bij te leren binnen de domeinen die aansluiten bij je job. Hoe uiteenlopend onze activiteiten en technologieën zijn, zie je wanneer we ons bedrijf openstellen.”

    “De evolutie in spoorweginfrastructuur gaat snel”, zegt Johnny Hensen, Coördinator – bestuurder technische werktreinen bij Infrabel. “Zo is de Liefkenshoekspoortunnel in Antwerpen een technisch hoogstandje, heel uitdagend om aan mee te werken.”

    “We staren ons niet blind op diploma's”, zegt Margot Vonckx van Telenet. “Wel kijken we naar wie wil bijleren, evolueren, een bepaalde richting wil uitgaan, wil doorgroeien. Dit omdat functies zo sterk veranderen.”

    “Het onderwijs kan zeker een rol spelen in het positief kiezen voor techniek en wetenschap”, vindt Pierre Massant van MIVB. “Tijdens de Printemps des Sciences brengen we kinderen uit de lagere school naar labo's van universiteiten. We laten ze experimenten zien en doen. Op een ludieke manier ontdekken ze zo wetenschap en techniek. In partnerschappen met technische scholen in Brussel nodigen we hen ook op andere momenten uit in onze werkplaatsen. En via het werk-leertraject kunnen oudere leerlingen 2 dagen school afwisselen met 3 dagen werken bij ons.”

    Werk met toekomst

    “Ook het stilleggen van centrales vraagt mensen”, zegt Rudy Goossens van ENGIE Electrabel. “Zo worden Doel 3 en Tihange respectievelijk tegen 2022 en 2023 gesloten. Dit moet voorbereid worden, mensen moeten hiervoor opgeleid worden. Ook na de sluiting van alle centrales in 2025 zal er nog voor jaren werk zijn.”

    Annick Declercq van ENGIE Electrabel: “Bovendien zijn er binnen onze internationale groep heel veel mogelijkheden rond duurzame energie. Zoeken onze mensen het graag elders, dan weten we dat mensen die een nucleair traject hebben afgelegd gegeerd zijn bij andere bedrijven in de haven van Antwerpen. Ze kunnen heel gemakkelijk elders aan de slag.”

    “Alles gaat sneller, wordt nieuwer: nieuwe seininrichtingen, stuurpostsignalisatie,...”, weet Tim Van Den Bergh van de NMBS. “De betere infrastructuur zorgt ervoor dat er sneller over de sporen gereden kan worden. Daarnaast heb je de modernisering van bestaande voertuigen. De meesten denken dat het gewoon een nieuw interieur installeren is in een oud rijtuig, maar niets is minder waar. Ze worden compleet gestript tot op het chassis, en van nul terug opgebouwd door elektriciens, inrichters, stoffeerders,...”

    Morgen vragen we je of je een passie voor technologie hebt. En vertellen we je hoe je deze passie kunt inzetten.

    STIB - MIVB

    De MIVB regelt met bussen, trams en metro het openbaar vervoer in Brussel. Er wordt voortdurend gewerkt aan uitbreiding en modernisering.

    Aantal medewerkers: 8100

    Aanwervingen in 2015: 1044 openstaande posten, ongeveer 800 nieuwe aanwervingen

    Aanwervingen in 2016: Ongeveer 850 aanwervingen

    Gezochte profielen: technici, ingenieurs en bachelors in elektriciteit, elektromechanica, mechanica, elektronica, IT&telecom en bouw, werfleiders, project & program managers, specialisten in risk & safety, chauffeurs en bestuurders,…

    (NL) jobs.mivb.be

    (FR) jobs.stib.be

    Telenet

    Telenet levert telecominfrastructuur, televisie, internet en telefonie aan huis en bij bedrijven. De toekomst van internet en televisie wordt er ontwikkeld.

    Aantal medewerkers: Meer dan 3000, na integratie van Base

    Aanwervingen in 2015: ..

    Aanwervingen in 2016: focus op interne mobiliteit

    Gezochte profielen: chief engineers, netwerktechniekers, netwerkontwerpers

    (NL) jobs.telenet.be

    (FR) jobs.telenet.be

    ENGIE Electrabel

    ENGIE Electrabel produceert energie via een gediversifieerd productiepark. Met de verlenging van Doel 1, Doel 2 en Tihange 1 wordt er forser geïnvesteerd.

    Aantal medewerkers ENGIE Electrabel: 4497 in België en 18.000 voor ENGIE in België

    Aanwervingen in 2015: 1500 ingevulde vacatures, waarvan 750 door externen ingevuld

    Aanwervingen in 2016: 500 tot 700 externen

    Gezochte profielen: van arbeiders tot ingenieurs. 150 aanwervingen zijn voor verlenging levensduur van Doel

    De Belgische Spoorwegen

    Infrabel staat in voor aanleg en onderhoud van spoorinfrastructuur. NMBS vervoert passagiers over deze sporen. HR-Rail zorgt o.a. voor rekrutering voor alle entiteiten van de Belgische Spoorwegen.

    Aantal medewerkers: 33000

    Aanwervingen in 2015: 1600 nieuwe collega's

    Aanwervingen in 2016: 1600

    Gezochte profielen: Van jongeren met potentieel en diploma lager middelbaar, tot bachelors en masters. Technici, mechaniciens, treinbestuurders, ingenieurs,...

    door Hans Hermans