Campagne om Vlaming aan te sporen tot "vakantie in eigen land"

door
Belga
Leestijd 1 min.

Er wordt de komende weken een campagne uitgewerkt om de Vlaming ertoe aan te zetten met vakantie te gaan in eigen land. "Daarbij zullen alle bestemmingen en alle belevingen, zoals kamperen of gastronomie, aan bod komen", zegt Stefaan Gheysen, de voorzitter van de vzw Logeren in Vlaanderen. De campagne moet nog concreet worden uitgewerkt, maar het is de bedoeling om er al in juni online mee van start te gaan, nog voor de zomervakantie dus. Ze zou lopen tot september en er zou bijvoorbeeld ook een magazine worden uitgewerkt.

De Vlaamse provincies en de interprovinciale vzw Logeren in Vlaanderen trokken vorige week 200.000 euro uit om "vakantie in eigen land" te promoten. Uit een online rondvraag was immers gebleken dat 46 procent van de kleinschalige logiesuitbaters in Vlaanderen na de aanslagen van 22 maart te maken kreeg met annuleringen en/of minder boekingen.

"De eerste indruk is dat het negatieve effect zeer sterk was na de aanslagen, maar dat het nadien wat is weggeëbd", aldus Gheysen. "Maar we stellen toch een stuk onzekerheid vast in het boekingsgedrag van de binnenlandse consument." De campagne moet de twijfelaars over de streep trekken.

Op de vergadering maandag waar over de campagne werd beslist, waren vertegenwoordigers aanwezig van onder meer de hotelsector, de campings, de kunststeden, de kleinschalige logies en de vakantiewoningen aan de kust.

bron: Belga