Onderzoekers realiseren doorbraak in nieuwe behandeling tegen psoriasis

Belga

Onderzoekers van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) en de Universiteit Gent hebben een mogelijke, nieuwe behandeling tegen de chronische auto-immuunziekte psoriasis ontdekt. Het team ontrafelde meer bepaald het moleculaire mechanisme waardoor mutaties in een specifiek gen, chronische ontstekingen veroorzaken bij psoriasispatiënten. De resultaten werden vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift EMBO Reports. Psoriasis wordt gekenmerkt door rode schilferige plekken op de huid, door een te actief immuunsysteem, en komt in het Westen voor bij 2 tot 4 procent van de bevolking. De aandoening kan veroorzaakt worden door erfelijkheid, maar ook door omgevingsfactoren. De ziekte is ongeneeslijk en de huidige behandelingen helpen alleen om de symptomen onder controle te houden.

De onderzoekers, onder leiding van professor Rudi Beyaert, onderzochten waarom mutaties in het CARD14-gen chronische ontstekingen veroorzaken bij psoriasispatiënten. Ze kwamen tot de conclusie dat er een "fysieke en functionele interactie" bestaat tussen mutaties in dat gen en het eiwit MALT1. CARD14 stimuleert namelijk MALT1 om de cellulaire eiwitten die het immuunsysteem normaal in toom houden, te verknippen en uit te schakelen, waardoor er abnormaal veel immuunresponsen en ontstekingen optreden.

Met die resultaten konden de onderzoekers op zoek gaan naar een eventuele behandeling, met chemische stoffen die de MALT1-activiteit afremmen. "De productie van ontstekingsbevorderende eiwitten als gevolg van de mutaties in het CARD14-gen, verlaagde door deze behandeling", zegt Beyaert. "Of MALT1-remmers ook nuttig kunnen zijn bij de behandeling van andere, vaker voorkomende vormen van psoriasis wordt momenteel nog onderzocht."

De onderzoekers hopen nu een industriële partner te vinden om op basis van deze resultaten een doeltreffend geneesmiddel voor psoriasis te ontwikkelen.

bron: Belga