Spin-off UAntwerpen ontwikkelt haatberichtendetector

door
Belga
Leestijd 2 min.

Textgain, een spin-offbedrijf van de Universiteit Antwerpen, heeft software ontwikkeld waarmee onder meer haatberichten kunnen worden gedetecteerd, bijvoorbeeld uit de hoek van terroristen zoals IS. Ook marketeers kunnen er hun voordeel mee doen, staat in Gazet Van Antwerpen. De voorbije jaren bouwde de Antwerpse universiteit al heel wat ervaring op in het analyseren van grote hoeveelheden tekst, zoals een barometer die naar het sentiment over politici of hun partijen peilt. Onderzoekers Guy De Pauw, Tom De Smedt en Walter Daelemans richtten onlangs de spin-off Textgain op voor toepassingen van de taaltechnologie.

Hun software screent grote hoeveelheden berichten op het internet, wat interessant kan zijn voor marketingdoeleinden. "Dat 'I love it!' een positieve uitspraak is, ligt voor de hand. Maar de technologie kan ook inschatten dat die commentaar waarschijnlijk geschreven is door een vrouw en niet door een man. Ook leeftijd en zelfs persoonlijkheidskenmerken kunnen we aanduiden. Dergelijke informatie is erg nuttig voor marketeers", verklaart Tom De Smedt.

Al zien ze ook toepassingen voor het aanpakken van terroristische haatberichten. Zo wordt verwezen naar de microblogsite Twitter, die in het verleden al tienduizenden profielen afsloot vanwege een vermeende IS-aanhang. De Textgain-software kan automatisch haatpredikende woorden en combinaties van woorden opsporen. "Onze software past zichzelf bovendien voortdurend aan, want de retoriek evolueert. We moeten deze technologie uiteraard voorzichtig gebruiken, maar op termijn zien we mogelijkheden om samen te werken met bijvoorbeeld veiligheidsdiensten", klinkt het.

Met het spin-offbedrijf wordt eraan gedacht om licenties te verkopen aan bijvoorbeeld marketeers. "Je kan dan een aantal tweets, e-mails of krantenartikels doorsturen naar onze servers, zodat wij ze kunnen analyseren en feedback geven", aldus De Smedt nog.

bron: Belga