Weyts onderzoekt invoering trambus

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat nagaan of het nuttig is om op bepaalde trajecten een trambus in te zetten. Die zijn goedkoper en vragen minder infrastructuurwerken dan een tram.
door
Xavier
Leestijd 2 min.

Als de onderzoeken positief zijn, dan zou de trambus zijn intrede kunnen maken in Vlaanderen. Dat heeft Weyts laten uitschijnen tijdens een bezoek aan busbouwer Van Hool dat de Exqui.City-trambus produceert.

"Alternatief voor wagen"

De taskforce doorstroming, het overlegplatform dat de doorstroming van het openbaar vervoer in Vlaanderen moet verbeteren, gaat onderzoeken of het opportuun is om een trambus te laten rijden op vier

nieuwe tracés in Vlaanderen. Het gaat om de trajecten Willebroek-Brussel, Jette-Brussels Airport, Kontich-Berchem Station en de zogenoemde grote "Loop" in Gent.

"Ik denk dat we op die manier versneld kunnen investeren", zei Weyts. "Trambussen die in een aparte bedding rijden, zijn een interessant alternatief voor de wagen. Ze moeten zo een opstap vormen voor de aanleg van een tramlijn."

Goedkoper dan tram

Toch zal het enkele jaren duren voor De Lijn de eerste trambussen in gebruik neemt. Als de beslissing valt om trambussen in te zetten, moet er voor de voertuigen nog een Europese aanbesteding uitgeschreven worden. Ook moet nog een aparte bedding aangelegd worden, al hoeft dat niet over het hele traject. Los van de infrastructuur valt de kostprijs van de trambus twee à drie keer lager uit dan die van de tram.

Van Hool zegt er vertrouwen in te hebben dat het een ernstige kans maakt om de aanbesteding binnen te halen. Woordvoerder Dirk Snauwaert benadrukte ook dat Van Hool de trambussen in België zal produceren.

Foto Belga / J. Arthur & Screenshot VRT