"Vanaf vrijdag wordt transport in België pak duurder"

door
Belga
Leestijd 2 min.

Door de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens zal het transport in België vanaf vrijdag "een pak duurder worden". Ondernemersnetwerk Voka waarschuwt voor de economische impact van de heffing en dringt erop aan snel werk te maken van de beloofde flankerende maatregelen. De organisatie vreest ook dat de heffing weinig zal doen aan de files omdat het geen slimme kilometerheffing is. Vanaf vrijdag 1 april zullen in België alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een bedrag variërend tussen 7,4 cent en 29,2 cent per gereden kilometer betalen op de tolwegen. Het bedrag hangt af van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de weg waarop hij rijdt. Alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens die in België rijden, moeten uitgerust zijn met een On Board Unit (OBU), een bakje dat op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreert.

Voka vreest de economische gevolgen van het systeem. Zo dreigt het transport in ons land duurder te worden vanaf 1 april. "Buitenlandse vrachtwagens zullen vanaf dan echt mee betalen voor het gebruik van onze wegen, maar het Vlaamse bedrijfsleven wordt door de kilometerheffing voor vrachtwagens evenwel geconfronteerd met een extra belasting, die niet in Nederland of Frankrijk wordt ingevoerd. De mogelijke negatieve economische impact daarvan moet dus goed bewaakt worden", klinkt het.

De organisatie hamert op het belang van de randvoorwaarden. De aftrekbaarheid in de vennootschapsbelasting, de vermindering van de verkeersbelasting en het vrijstellen van de havengebieden zijn afgesproken. Maar Voka wil ook dat de opbrengsten uit het systeem terugvloeien naar investeringen in de weginfrastructuur. Daarnaast zou ook de haalbaarheid van een slimme kilometerheffing voor personenwagens moeten worden onderzocht.

Voka vreest ook dat de heffing in haar huidige vorm weinig zal veranderen aan de fileproblemen. Daarvoor is volgens Voka een slimme heffing nodig. "Als minister Weyts wil aantonen dat hij het echt meent met het principe 'de gebruiker betaalt', dan moet hij zeer snel werk maken van een uitgebreide haalbaarheidsstudie voor een slimme kilometerheffing voor vracht- én personenwagens", stelt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

bron: Belga