Investeringen Infrabel dalen onder miljard euro

door
Belga
Leestijd 2 min.

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel heeft in 2015, voor het eerst in jaren, minder dan een miljard euro kunnen investeren in het spoorwegnet. Onder invloed van de druk op de overheidsdotatie daalden de investeringen tot 965 miljoen euro, zo blijkt dinsdag uit een persbericht van Infrabel. "We zullen nooit méér investeren dan de beschikbare financiële middelen. De dotatie daalt, dus gaan ook onze investeringen omlaag", klinkt het bij Infrabel. Het bedrijf benadrukt dat het "een van de belangrijkste investeerders in België" blijft.

Omdat de dotatie onder druk staat - vorig jaar bedroeg die 850 miljoen euro -, moet Infrabel prioriteiten stellen bij de investeringen. Die gaan vooral naar veiligheid, stiptheid en capaciteitsbehoud (onderhoud en vernieuwing van bestaande infrastructuur). Uitbreiding van de capaciteit is in budgettair moeilijke tijden geen prioriteit.

De spoornetbeheerder gaat er prat op dat hij, ondanks de dalende overheidsdotatie, het jaar "nagenoeg break-even" kon afsluiten. Het resultaat voor belastingen bedroeg -6,8 miljoen euro, tegen -3,7 miljoen in 2014. "Sinds zijn ontstaan in 2005 slaagde Infrabel er elk jaar in om het boekjaar te kunnen afsluiten met een positief resultaat of met nagenoeg een break-evenresultaat", zo staat in een persbericht.

De belangrijkste inkomstenbron van Infrabel naast de dotatie is de rijpadvergoeding, de vergoeding die spoorwegmaatschappijen betalen om van het spoor gebruik te maken. Die bedroeg vorig jaar 688 miljoen euro, of ongeveer evenveel als in 2014. "Er werden in totaal 1.518.285 effectieve rijpaden toegewezen en er reden dagelijks gemiddeld 4.160 treinen op het Belgische spoornet (3.774 reizigers- en 386 goederentreinen)", klinkt het.

Het personeelsbestand daalde van 12.045 voltijdse eenheden begin 2015 tot 11.359 op het einde van het jaar.

bron: Belga