Belgen demonstreren kookkunsten voor Indonesiërs op economische missie

door
Belga
Leestijd 2 min.

Als de Belgen ergens voor bekendstaan, dan is het wel chocolade en bier. Het zijn troeven die volop uitgespeeld worden tijdens de economische missie in Indonesië, met name om de vele Belgische voedingsbedrijven te helpen die staan te popelen om zaken te doen in Indonesië. De Belgische delegatie had vandaag Indonesische zakencontacten en media naar een sjiek hotel in de hoofdstad Jakarta gelokt met een "show cooking", een demonstratie van befaamde Belgische chefs. Prinses Astrid kwam de creaties van Belgische topchefs uitgebreid proeven.

Chefs Nic Vanderbeeken, die een restaurant uitbaat op Bali, en Dennis Broeckx van L'Epicerie du Cirque in Antwerpen (één Michelinster) hadden twee versies van stoverij gemaakt: de klassieke Belgische stoverij en de Indonesische variant Rendang Sapi, zonder bier maar met cocosmelk. Prinses Astrid dronk ook een Belgisch biertje en at Belgische chocolade van chocolatier Stephen Vandeparre.

Maar de show had natuurlijk een bijbedoeling: tegelijk konden de Belgische bedrijven zich immers voorstellen aan potentiële Indonesische partners. Verschillende van hen willen in Indonesië actief worden of hun handel opdrijven. Ze kregen allemaal de tijd om hun bedrijf en waren voor te stellen tijdens een seminarie. Onder meer de zuivel-, aardappel- en chocoladesector waren vertegenwoordigd.

Het Luikse bedrijf Neobulles, vooral bekend van de kinderdrank Kidibul, maakte de verplaatsing naar Jakarta in de hoop een distributeur te vinden voor zijn gamma alcoholvrije wijnen. Nu al verkoopt het bedrijf 45 procent van zijn productie in het buitenland. Topman Philippe Stassen liet in Jakarta weten dat hij onlangs nog een belangrijk contract heeft beklonken voor de distributie van Kidibul in Frankrijk.

bron: Belga