Openbaar vervoer in grote steden is te ingewikkeld

A young visitor to the newly refurbished London Transport Museum runs in front of a projection of an old British underground train map in central London, 22 November 2007. Redevelopment includes three new galleries, improvements to the roof and infrastructure, expanded learning areas, and a 120-seater theatre. AFP PHOTO/CARL DE SOUZA / AFP / CARL DE SOUZA

Het lezen van de kaart van een metronetwerk in een vreemde, grote stad lijkt vaak even moeilijk als de weg zoeken in een labyrint. Dat is niet zo vreemd, want een nieuw onderzoek van de universiteit van Oxford heeft aangetoond dat het openbaar vervoer vaak te ingewikkeld is voor ons cognitieve vermogen. 

De wetenschappers analyseerden het openbaar vervoer in vijftien grote wereldsteden: New York, Parijs, Tokio, Barcelona, Madrid, Seoel, Peking, Hong Kong, Mexico City, Osaka, Shangai, Berlijn, Londen en Moskou. Ze ontdekten dat mensen ongeveer acht bits aan informatie kunnen verwerken als ze hun trip met het openbaar vervoer plannen. “Maar in de grote steden ligt meer dan 80% van de reizen boven de grens van 8 bits”, beweren de onderzoekers. Het is dus geen wonder dat veel toeristen geen snars begrijpen van een vreemd openbaar vervoersysteem.

250 verbindingspunten

Een kaart mag ook maximum 250 verbindingspunten hebben om nog leesbaar te zijn, maar de vervoerssystemen zijn in realiteit groter en complexer. “Een reis plannen is veel moeilijker dan de weg zoeken van punt A naar punt B. Je moet zien welke route de snelste is en hoeveel keer je moet overstappen. Reken daar nog eens verschillende trams en bussen bij, en het begrijpen van de kaart wordt al snel even ingewikkeld als het oplossen van een rubik’s cube”, vertelt onderzoeker Mason Porter.

“De kaarten die vandaag de dag gebruikt worden, moeten opnieuw ontworpen worden. Applicaties kunnen helpen om een reis te plannen, maar de kaarten zelf zijn toe aan een nieuw ontwerp”, besluit Porter.

Foto AFP / C. De Souza