Je bent wat je appt

Adverteerders hebben genoeg aan vier applicaties om te weten wat voor persoon ze in de kuip hebben. Aan de hand van de geïnstalleerde apps kunnen ze bijvoorbeeld vertellen wat jouw interesses zijn, wat je wettelijke status is, of je kinderen hebt en wat je in je vrije tijd uitspookt.

In een wereld waarin je smartphones niet meer weg kan denken, wordt je privacy sneller bedreigd. Meer dan ooit verkopen app-bouwers gegevens door die uit je gsm te halen. Een studie van het Franse Instituut voor Onderzoek in Computerwetenschappen en Automatisering ontdekte dat adverteerders met slechts vier apps heel wat te weten kunnen komen over jou.

Wanneer de analysten een profiel samenstellen op  basis van vier apps, hebben ze 95% kans dat dat profiel volledig juist is. Krijgen ze een lijst van al jouw geïnstalleerde applicaties, hebben ze 99% slaagkans. Met slechts twee apps is het moeilijker: dan hebben ze 75% kans op juistheid. De onderzoekers weten wat je levensstijl is, je relatiestatus, de talen die je kan spreken en wat je gewoontes zijn. Applicaties van Android hoeven geen speciale toestemming te krijgen om te achterhalen welke apps er op jouw smartphone staan.

Foto: Pixabay