Mannen verdienen meer dan vrouwen op e-Bay

De inkomensongelijkheid heeft blijkbaar niet enkel betrekking op de werkvloer, ook op onlinemarktplaats e-Bay is er sprake van discriminatie. Dat ontdekten onderzoekers van de Universiteit van Tel Aviv en het Interdisciplinair Centrum van Herzliya. 

Voor het onderzoek analyseerden een socioloog en een econoom de verkoop van de 420 meest populaire producten op e-Bay in de Verenigde Staten tussen 2009 en 2012. Daaruit bleek dat zowel mannen als vrouwen geneigd zijn om minder te bieden als ze weten dat de verkoper een vrouw is. Mannen verdienen zo ongeveer 20% meer wanneer ze dezelfde, nieuwe producten aanbieden op e-Bay. Voor tweedehandsproducten was het verschil kleiner.

Omdat het geslacht van de verkoper niet gegeven wordt op e-Bay, besloten de onderzoekers een apart experiment uit te voeren waarbij het geslacht duidelijk was. Ze verkochten een cadeaubon van 100 dollar. Een verkoper onder de naam Brad kreeg beduidend meer geld voor de waardebon dan een verkoper onder de naam Alison.

Verschillende goederen leverden ook verschillende resultaten. Zo deden dames het beter wanneer ze Barbiepoppen en dierenvoedsel verkochten, terwijl mannen meer verdienden op spelconsoles, printers, golfballen en messen.

“We hadden verwacht dat er een verschil zou zijn, maar we dachten niet dat het zo groot zou. Wat ons vooral verbaast is dat het grootste verschil te vinden is tussen mannen en vrouwen die exact dezelfde nieuwe producten aanbieden”, getuigt Tamar Kricheli-Katz, socioloog aan de Universiteit van Tel-Aviv, aan The Guardian.

De onderzoekers geloven dat hun werk een bias tegen vrouwen blootlegt. Ze vragen echter niet dat vrouwen zich gaan voordoen als mannen op e-Bay, maar willen dat iedereen alle verkopers gelijk behandelt. “We willen mensen bewust maken van deze onbewuste biases, zodat het verschil krimpt”, zegt Kricheli-Katz.

De onderzoekers plaatsen bovendien vraagtekens bij marktplaatsen waar het geslacht wel meteen duidelijk is. “E-Bay geeft het geslacht van zijn gebruikers niet meteen mee, hoewel gebruikers het geslacht van de verkoper waarschijnlijk redelijk snel kunnen achterhalen. We vermoeden echter dat het verschil in prijs tussen man en vrouw nog groter is op markten waar het geslacht altijd geweten is”, besluit het onderzoek.