Frieten met chocoladesaus moeten McDonald’s redden

TO GO WITH Japan-US-food-company-McDonald-s,FOCUS by Daniel LEUSSINK This photo illustration taken on January 25, 2016 show "McChoco Potato" fries, a new item on menus produced by McDonald's Japan in Tokyo. McDonald's Japan last week reported an annual loss of 34.7 billion yen (304 million USD), its second straight year in the red and the biggest shortfall since opening its first store in Tokyo's posh Ginza district in 1971. AFP PHOTO / KAZUHIRO NOGI / AFP / KAZUHIRO NOGI

Japanse liefhebbers van fastfood hebben er sinds kort een nieuwe lekkernij bij. McDonald’s lanceerde onlangs de McChoco Potato in het Aziatische land, een bakje frieten met chocoladesaus.

Het nieuwe product kadert binnen een grootschalig charme-offensief om de Japanners opnieuw warm te maken voor de Amerikaanse hamburgerketen. Door een hele resem schandalen kende McDonald’s in 2015 een rampzalig jaar in Japan. Zo werden er stukjes plastic aangetroffen in sundae-ijsjes en kwam aan het licht dat een Chinese leverancier vervallen vlees vermengde met verse producten. Het gevolg is dat steeds meer Japanners McDonald’s de rug toekeren, wat de zoektocht naar nieuwe ‘lekkernijen’ verklaart.

In dat opzicht is de McChoco Potato alvast een schot in de roos. De porties frieten met bruine en witte chocoladesaus vliegen over de toonbank, waardoor McDonald’s Japan in januari meer klanten over de vloer kreeg, en dat voor het eerst in jaren.