Belgische muziekmarkt flakkert voorzichtig op

De snelle opmars van streamingdiensten geeft de muziekindustrie voor het eerste in bijna tien jaar een duwtje in de rug. Maar ook de verkoop van fysieke cd’s houdt stand, terwijl de vinyl als nicheproduct traag maar gestaag blijft groeien.

De Belgische muziekmarkt was in 2015 goed voor een omzet van 107,97 miljoen euro, zo blijkt uit cijfers van de Belgian Entertainment Association. Dat is een stijging van 4,8% ten opzichte van het desastreuze jaar 2014.

Die groei is volledig te danken aan de digitale verkoop van muziek, en dan meer bepaald de omzet uit streaming. Die klom vorig jaar met 44% tot 21,9 miljoen euro. In de muziekindustrie is de een zijn brood de ander zijn dood, want de evolutie richting streaming zorgde wel voor een inkrimping van de omzet uit digitale downloads uit online winkels zoals iTunes. Concreet daalde de winst daar met 9% tot een bedrag van 18,22 miljoen euro. Daarmee is streaming voor het eerst belangrijker voor de Belgische muziekmarkt dan digitale downloads.

De verkoop van fysieke muziek blijft met een omzet van 67,85 miljoen euro grotendeels op hetzelfde niveau als in 2014. Dit is vooral te danken aan de opmars van vinyl. In 2015 gingen er ongeveer 200.000 vinylplaten over de toonbank, wat 30% meer is dan de 150.000 verkochte exemplaren in 2014. Die stijging zorgde voor een omzet van 4,36 miljoen euro en een marktaandeel van bijna 4%.

Toch blijft de verkoop van vinyl maar klein bier in vergelijking met de Belgische cd-verkoop. Met 4,41 miljoen verkochte stuks en een marktaandeel van 57%, blijven cd’s nog steeds de dominante muziekdrager in ons land. «De cd is nog niet dood», klinkt Olivier Maeterlinck van de Belgian Entertainment Association.