Sociale media doen namaakverkoop boomen

NEW YORK, NY - DECEMBER 11: Ari By Ariana Grande perfume display Z100's Jingle Ball 2015 - Z100's Artist Gift Lounge at Madison Square Garden on December 11, 2015 in New York City. Cindy Ord/Getty Images for iHeartMedia/AFP / AFP / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Cindy Ord

Namaakspullen worden steeds vaker aan de man gebracht via het internet en sociale media. Dat blijkt uit een rapport van de Economische Inspectie van de federale overheidsdienst Economie.

Deze online-evolutie is een gevolg van het valse gevoel van anonimiteit dat de verkopers hebben. ‘Als ik het aanbied via internet, ben ik minder pakbaar’, redeneren zij. Gelukkig is niets minder waar», verklaart minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) bij de voorstelling van de resultaten van de Inspectie.

Luxeproducten populair
In samenwerking met de douane, het Europees antifraudekantoor OLAF en de Europese politiedienst Europol, plukte de Economische Inspectie ongeveer 320.000 namaakartikelen van de markt. In totaal waren die spullen goed voor een marktwaarde van 12,3 miljoen euro. Het aantal artikelen lag daarmee lager dan in 2014, maar de geschatte verkoopwaarde ligt wel 30% hoger. Dit komt omdat de namaak van luxeproducten zoals parfum, handtassen en merkkledij in de lift zit. Het zijn ook die namaakproducten die het vaakst via het internet van eigenaar wisselen.

Gevaar voor gezondheid
De daling van het aantal namaakproducten in absolute cijfers is te wijten aan het feit dat er minder valse lichaamsverzorgingsproducten zijn ontdekt. Volgens Peeters zit het repressieve beleid van de voorbije jaren daar voor iets tussen. Bij dergelijke producten bestaat er immers een gevaar voor de gezondheid van de consument. «Als consument weet je niet wat er in zo’n namaakproduct zit, en dus ook niet welke allergische reacties ze kunnen opwekken», klinkt het. De minister onderstreept nog dat de strijd tegen namaak ook in 2016 een prioriteit blijft.