Chinezen kopen de helft van alle luxegoederen

De Chinese consumenten hebben in 2015 zo’n 116,8 miljard dollar (104,8 miljard euro) uitgegeven aan luxegoederen in het buitenland. Daarmee kopen de Chinezen zo’n 46% van alle luxe producten wereldwijd, zoals lederwaar, cosmetica en elektronica. Dat schrijft China Daily.

Volgens de regering reizen jaarlijks zo’n 120 miljoen Chinezen naar bestemmingen buiten Azië, dat is slechts 1% van de totale bevolking. Die vakantiegangers dragen tijdens hun reis bij aan maar liefst 12% van de globale uitgaven. Vele Chinese shoppers maken van de gelegenheid gebruik om de luxe goederen te kopen, aangezien die in China veel duurder zijn door de hoge importprijzen. Zo kosten de producten er tot 68% meer dan in de VS en Europa.

Dat is ook de reden waarom veel merken als Louis Vuitoon, Burberry, Hermes, Armani en Prada hun winkels in China willen sluiten. Andere bedrijven spelen maar al te graag op die koopdrang van de Chinezen in. Zo blijft Apple gretig in het land investeren door er verschillende winkels te openen, en de honger van de technologiegigant is nog steeds niet gestild. Zo zal Apple er nog eens veertig nieuwe winkels uit de grond stampen tegen midden 2016.