‘Islam’ en ‘Muslim’ toegelaten op Nike-sneakers

Fans van Nike zullen voortaan dan toch hun sneakers kunnen personaliseren met de woorden ‘Islam’ en ‘Muslim’. Het sportmerk liet de woorden eerst niet toe wegens «in strijd met de richtlijnen».

Het bedrijf heeft nu besloten om zijn beleid aan te passen. In een persmededeling laat Nike weten dat het «onze bedoeling was om ‘cultureel gevoelig’ te zijn en geen religieuze woorden zoals ‘Muslim’ en ‘Islam’ toe te laten op ons schoeisel. We realiseren ons dat deze beslissing misplaatst was en de woorden zullen toegelaten worden op de gepersonaliseerde sportschoenen.»

Via de website van Nike kunnen klanten kiezen om een paar sportschoenen te bestellen en te laten personaliseren. De meesten kiezen voor een andere print, speciale veters of een korte tekst. Nabeel Kaukab wilde echter de woorden ‘Islam’ en ‘Muslim’ op zijn ‘Air Jordans’ laten drukken, maar Nabeel kreeg telkens een foutmelding: «in strijd met de richtlijnen». Dat vertelt de 40-jarige New Yorker aan The Huffington Post.

Na het lezen van de richtlijnen van het sportmerk kwam Nabeel erachter dat Nike geen vulgair, ongepast, beledigend of discriminatoir taalgebruik duldt. Dat vond Nabeel vreemd en hij besloot daarom een e-mail te sturen naar Nike, met een aangepast beleid als resultaat.

De Amerikaanse nieuwssite vermoedt dat Nike zich wou indekken na de basketbalschoenen die het bedrijf in 1997 produceerde. Op de achterkant van de schoenen stonden gestileerde vlammen, die het woord ‘Air’ vormden. Dit komt overeen met het woord ‘Allah’ in het Arabisch, wat bij de moslimgemeenschap niet positief werd onthaald. Zo’n 38.000 paar schoenen werden uit de rekken gehaald.

Foto Pixabay