Chemie zit overal

Chemische toepassingen vind je overal vandaag. In de Antwerpse haven produceert Covestro, dat recent ontstond uit de kunststofdivisie van Bayer, de hightech kunststof polycarbonaat. Bovendien produceert het bedrijf ook aniline en polyether, twee producten die door andere industrieën tot polyurethaan worden verwerkt. Ann De Bie van Covestro legt uit waar je dat allemaal in terugvindt.

Een matras van CO2
Als meest voorkomend materiaal waaruit matrassen worden gemaakt, bezorgt polyurethaan – waarschijnlijk zonder dat je het misschien zelf weet – ook jou wellicht een comfortabele nachtrust. Onderzoekers hebben recent ontdekt hoe CO2 geïntegreerd kan worden in de productie van polyurethaan. Het eindproduct werd gedurende enkele jaren uitvoerig getest en momenteel is de eerste commerciële productie-eenheid in aanbouw. Het lijkt onwezenlijk, maar vanaf volgend jaar realiteit: misschien slaap jij volgend jaar op een matras van CO2.

Wereldvermaarde daken
Door zijn transparantie en sterke eigenschappen is polycarbonaat een uiterst geschikt materiaal voor (af)daken, serres en open daken van auto’s. Een paradepaardje is het dak van het station van Antwerpen, waar bij de renovatie het glas uit veiligheidsoverwegingen werd vervangen door polycarbonaat. Iets recenter werd ditzelfde polycarbonaat ook gebruikt in de imposante binnenring van het Braziliaanse nationale stadion, waar de finale van het WK werd gespeeld.

copyright Bayer Covestro Centraal Station 030458-34

WK-wedstrijdbal
Covestro ontwikkelt samen met Adidas al sinds 1986 de officiële wedstrijdbal voor alle WK’s voetbal. De ultramoderne bal bestaat uit een polyurethaan buitenschil, bestaande uit 6 panelen die door middel van polyurethaan met elkaar zijn verlijmd. Hierdoor is de bal volledig waterresistent en neemt hij door zijn hoge elasticiteit na een schot weer razendsnel zijn ronde vorm aan.

Solar-Impulse
De Solar Impulse is het eerste vliegtuig dat momenteel de wereld rondvliegt op basis van zonne-energie. Voor dit vliegtuig ontwikkelde Covestro de cockpit, die bestaat uit een ultralicht en ultradun polyurethaanschuim. De complete cockpit weeg hierdoor nauwelijks 30 kg, maar beschermt met zijn prima isolerende eigenschappen de piloten tegen temperaturen die tijdens de vlucht kunnen variëren van -40 tot +40°C. Dit nieuwe type polyurethaan vind je binnenkort ook terug in ijskasten. Door het dunnere materiaal dat tegelijk beter isoleert, zal die ijskast voortaan minder energie verbruiken, terwijl er meer binnenruimte overblijft.