Oaktree: “Ik twijfel erop los”

Hij maakt elektromuziek met een akoestische viool en harp, werkt al jaren met ep’s in plaats van cd’s en weert zorgvuldig elke vorm van tekst omdat zijn muze net als zijn muziek voor zichzelf spreekt. Maak kennis met Oaktree: een authentiek figuur die met zijn stuurloze, instrumentale elektroliedjes lijkt te rebelleren tegen onze haastige tijdsgeest.

Op de dag van het interview word ik wakker met barstende hoofdpijn. Gelukkig is er Oaktree nog: de zachte, behoedzame songs blijken beter te werken dan de gemiddelde Dafalgan en wanneer Adriaan de Roover begint te spreken is dat steeds behoedzaam en voorzichtig. De Roover probeert zichzelf dan ook niet te verkopen, wel te vinden. «Ik ben zoekend. Naar mijn eigen geluid, mijn eigen publiek. Daarom laat ik mijn muziek in kleine blokjes op de wereld los. Die manier van werken zorgt ervoor dat er niet van mij verwacht wordt dat ik met één allesomvattende debuutplaat kom.»

Adriaan_49Geen denkprocessen

Geduld is voor de Antwerpse songsmid dan ook de sleutel bij het maken van goede muziek. Liever dan zich te overhaasten, geeft hij de nummers tijd om te groeien. «Ik kies er bewust voor om niet te efficiënt te werken. Voor het maken van deze plaat heb ik me een tien dagen teruggetrokken in de Ardennen. Daar heb ik de basis van dit album gelegd, maar de afwerking heeft veel tijd en energie gekost. Ik zoek en ik pruts heel veel, en ik heb moeite met het doorhakken van knopen. Ik twijfel erop los.»

“Ik maak mijn muziek in een soort roes”

Die twijfel heeft echter niets met onzekerheid te maken, wel met een overdaad aan keuzes. «Er zijn oneindig veel mogelijkheden. Omdat ik vooraf geen flauw idee heb waar ik met mijn muziek heen wil, neem ik de tijd om opties te verkennen. Ik maak mijn muziek altijd in een soort roes. Niet dan ik dronken of stoned ben, maar ik probeer de denkprocessen zoveel mogelijk uit te schakelen. Zo krijg ik de beste ideeën.»

Collage van geluid

Dat zorgt voor een intuïtieve sfeer in zijn liedjes, die steevast doen dagdromen en soms wel uit een ander tijdperk lijken te komen. Eentje zonder stress of haast. En dat werkt verfrissend, net zoals het gebruik van de vele akoestische instrumenten. «Mijn elektronische muziek is een collage van akoestische geluiden. Maar optredens met enkel een laptop zijn zo steriel, vandaar dat ik op het podium graag ook een paar violen, harp en drums meeneem. Zo krijg ik meer het gevoel dat er echt een optreden is, met een begin en een einde. Het is ook spannend om samen met andere mensen te spelen. Ik heb vaak genoeg alleen gespeeld, het is tijd voor iets nieuws.»

Mare Hotterbeekx
‘Dust’ is uit bij Pias. Oaktree speelt op 10/03 in de AB te Brussel.