Modemerken zetten copycats buitenspel

Modeliefhebbers moeten nog een half jaar wachten op de herfst- en wintercollecties die de komende weken op de catwalks in Milaan, New York en Londen getoond zullen worden. «Een fout in het systeem», zo vinden Burberry, Tom Ford en Vetments. Zij zien hun kledij liever onmiddellijk in de winkels liggen.

«We werken volgens een modekalender die niet meer van deze eeuw is. Onze consumenten willen vandaag de dag een collectie zien die meteen verkrijgbaar is. Het toonmoment aanpassen aan het moment dat de kleding ook in de winkels komt te hangen, zal het mogelijk maken om het enthousiasme voor een collectie om te zetten in verkoopcijfers», verklaart een woordvoerder van Tom Ford. Het merk heeft zijn show voor de modeweek in New York geannuleerd, maar belooft om in september op de proppen te komen met een wintercollectie die meteen na voorstelling verkrijgbaar is.

Een ander ritme

Ook Burberry en Vetements zullen vanaf januari het ritme van de seizoenen volgen. Vetements zal in de eerste maand van het jaar een modeshow organiseren om de mannen- en vrouwencollectie aan het grote publiek voor te stellen. Nog eens dertig dagen later zal diezelfde collectie in de winkels geleverd worden.

Dit tragere ritme zorgt ervoor dat pre-collecties overbodig worden, maar voorkomt ook overproductie en kledij die aan lage prijzen aan de man gebracht moet worden, terwijl goedkope ketens zoals H&M, Zara en Mango niet de kans krijgen om de catwalktrends als eerste bij de consument te krijgen.

Herbronnen

«Ontwerpers zijn ook maar mensen die af en toe wat tijd voor zichzelf nodig hebben. Nu werken ze onder enorme druk en waanzinnige schema’s. Die machine berooft hen van hun creativiteit. Door ons te beperken tot twee collecties per jaar, hebben we de tijd om ons te herbronnen», verklaarde Guram Gvasalia, de ceo van Vetements aan Vogue.