Tech meets fashion in de trends voor 2016

Waar de modewereld in 2015 al een beetje flirtte met technologie, lijkt 2016 hét jaar te worden waarin technologische hoogstandjes en haute couture elkaar daadwerkelijk omarmen. We spreken hier natuurlijk niet over de nieuwste modesnufjes op Instagram met bijhorende hippe emoticons. Uit een klein onderzoek van Samsung Discover komt slechts één conclusie: in 2016 zal mode steeds meer ‘gedragen’ worden door technologie. Dankzij Samsung Discover kunnen we je al een idee geven van de vijf fashion-techtrends die het komende jaar zullen domineren.

  1. Tegelijkertijd meer en minder wearables in beeld
    Techfasion1

Na de opkomst van de smartwatches, verwachten we dat smart jewelry dit jaar zijn opwachting maakt. Vrouwen dragen sneller een ketting, ring of armband dan een horloge en daar speelt de techwereld natuurlijk op in. Met projecten als Ringly en de Leafhangers van Bellabeat ziet het ernaar uit dat steeds meer sieraden technologie zullen bevatten. Naast een puur esthetische functies krijgen juwelen dus langzaamaan meer en meer praktische functies.

Maar de echte revolutie op het vlak van wearables is een pak minder opzichtig. Bij smart textiles wordt technologie ingewoven in kledij of worden chips in zomen verwerkt. Zo wordt zelfs onze kledij een technologisch wonder. Een voorbeeld hiervan is Project Jacquard, een samenwerking tussen Google en Levi’s, waarbij kledij gemaakt wordt van een conductive yarn, ofwel garen dat elektronische signalen kan geleiden. De onderstaande video laat je zien hoe dat in zijn werk gaat.

  1. Modereuzen investeren in kleine techbedrijven
    Techfasion2

De Fossil Group zette eind 2015 de toon door het technologiebedrijf Misfit over te nemen. De bedoeling van de opmerkelijke overname is om wearables en andere snufjes naadloos te integreren in de horlogeafdeling van Fossil, die ook uurwerken voor Burberry, Diesel en Adidas produceert. In het eerste kwartaal van 2016 volgden klinkende namen als Jimmy Choo en Moncler het voorbeeld van Fossil al door ook te investeren in tech start-ups.

  1. Kledij wordt nog persoonlijker
    Techfasion3

Kleding is al een uitstekende manier om je te onderscheiden van anderen, maar met miljarden mensen op aarden is het soms moeilijk om écht uniek te zijn. Het bedrijf Dot One grijpt daarom naar iets dat anders bij iedere persoon: het DNA, of toch 0,1% ervan. Het DNA van alle mensen is 99,9% gelijk, maar die 0,1% is toch genoeg om eender wie te kunnen onderscheiden. Dot One verwerkt dat verschil met behulp van algoritmes naar ruitmotieven en kleurenpatronen die even enig zijn als jouw DNA.

Daarnaast verwachten we ook de opkomst van mood enhancing wearables. Dat is technologie die verwerkt zit in kledij of accessoires en een invloed heeft of zich aanpast aan jouw gemoedstoestand. Denk aan zo’n stemmingsring, maar dan hoogtechnologisch!

  1. Made by robots
    Techfasion4

Op zich lijkt dit niet de grootste vernieuwing, aangezien heel wat kledij al machinaal geproduceerd wordt, maar de inbreng van mensen is nog steeds noodzakelijk. Hoewel, Adidas zal dit jaar voor het eerst de Speedfactory in werking zetten. Robots zullen dan razendsnel en volledig zelfstanding 500 paar sportschoenen fabriceren. Adidas wil zo inspelen op ultralokale wensen en mensen de kans geven om hun schoenen eenvoudig te laten personaliseren.

  1. Next level shopping
    Techfasion5

Zonder shoppen bestaat mode niet, dus de ontwikkelingen op het vlak van fashion retail verdienen ook extra aandacht. Contactloos betalen met een NFC chip zal zo steeds meer ingeburgerd raken. Die chip kan bovendien op allerlei trendy manieren verhuld worden, zoals met de stijlvolle bPay collectie van Topshop.

Je smartphone zal bovendien nog belangrijker worden en zelfs dienen als winkelbediende. “Via hun smartphones hebben consumenten een constante, vrijwel onbeperkte stroom aan informatie en mogelijkheden bij de hand om producten te zoeken, winkelvoorraden te checken, prijzen te vergelijken, volledige online aankopen te kunnen doen en zelfs om in-store aankopen te kunnen betalen”, betoogt Ken Morris van Boston Retail Partners bij Luxurydaily.