Een bijzonder kerstconcert

'Ali Baba en de 40 rovers' van het Symfonieorkest Vlaanderen is een bijzonder kerstconcert. “We beschouwen het als een alternatieve kerstactiviteit voor gezinnen, om ze op een leuke manier met klassieke muziek kennis te laten maken”, legt Jasper Gheysen van Symfonieorkest Vlaanderen uit.
door
Maarten
Leestijd 2 min.

Voor de kinderen de zaal met de muzikanten betreden, struinen ze rond op een Oosterse markt, waar ze zich kunnen uitleven met henna en kalligrafie. Ze kunnen er thee drinken, hapjes eten, naar buikdansers kijken of oosterse liedjes leren. Verschillende Arabische organisaties vangen hen daar op.  Wanneer de muziek weerklinkt, begeven ze zich naar de grot van Ali Baba, de concertzaal.

Oosterse instrumenten

De muziek voor de voorstelling is gecomponeerd door Martin Valcke en gebaseerd op de Sheherazade van de Russische componist Nikolaj Rimski-Korsakov. De muzikanten zijn verkleed als rovers en de kinderen in de zaal spelen de rol van Ali Baba. Chassim, de broer van Ali Baba, wordt vertolkt door de Iraaks-Gentse gastmuzikant Osama Abdulrasol (foto). Hij brengt een arsenaal aan bijzondere oosterse instrumenten mee, waaronder de Qanun, een trapeziumvormig snaarinstrument.

“Het is als het ware een muzikaal gevecht tussen Osama en het orkest”, legt artistiek coördinator Mirjam de Wit uit. “Voor componist Martin Valcke was het echt niet vanzelfsprekend om die totaal verschillende oosterse instrumenten en de klassieke instrumenten samen te brengen in één voorstelling. Het is iets bijzonders geworden.”

Abdulrasol vluchtte in de jaren 90 uit Irak en kwam in Gent wonen. “In Irak mocht ik geen muziek maken. Ik leerde in het geheim instrumenten spelen”, zegt hij. In Gent ontpopte hij zich tot een populaire artiest.

Voor Abdulrasol is het niet de eerste keer dat hij samenspeelt met een heel orkest. “Spelen met een orkest is moeilijk, maar het is een fantastische ervaring. In een orkest volg je de partituren en de instructies van de dirigent. Traditionele Arabische muziek is echter meer als jazz: veel improvisatie en je volgt vooral de percussie."

Prikkende zwaarden

“We zijn vertrokken vanuit de vraag wat je allemaal kan doen met een symfonieorkest”, gaat De Wit verder. “Normaal zitten de muzikanten op het podium te spelen, maar met een eenvoudige choreografie kan je een enorm effect teweegbrengen. Tijdens de voorstelling gebruiken de strijkers hun strijkstokken bijvoorbeeld als zwaarden om te prikken naar Chassim en hem zo van het podium te jagen. Op die manier willen we een voorstelling brengen die kinderen op verschillende manieren prikkelt.”