Terreur noopt tot online winkelen

Het aantal online supermarktbestellingen is sinds het voorbije weekend met de helft toegenomen, en dan vooral in de 19 Brusselse gemeentes en de rand rond de hoofdstad. Dat laten Carrefour en Delhaize weten.
door
Eldrid
Leestijd 2 min.

Het gaat zowel om bestellingen die thuis worden afgeleverd, als bestellingen die door de klant zelf worden opgehaald. Volgens Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour, gaat het om een toename van 50% sinds zaterdag, volgens Roel Dekelver van Delhaize gaat het om een stijging van 40 tot 50% sinds dinsdag.

Opmerkelijk is ook dat de verkoop in de winkels er niet onder lijdt, zo wordt door beide ketens gezegd. «We zien dat de gemiddelde aankoopwaarde per winkelkar ook is gestegen», zegt van Outryve. «Wat er misschien op wijst dat de shoppers hun aankopen voor de hele week in één keer doen in plaats van verschillende kleren per week naar de winkel te komen.»

Militairen

In het Brusselse gewest zijn de circa 70 winkels van de Carrefourketen bijna allemaal open. «Drie winkels die op bevel van de autoriteiten zijn gesloten, blijven dicht», zegt van Outryve. «Dat zijn de winkel in City 2, omdat het winkelcentrum gesloten werd op vraag van de overheid, de winkel in metro Rogier, omdat de metrostations dicht zijn en de hypermarktwinkel van Sint-Agatha-Berchem, op vraag van de burgemeester.»

Bij Delhaize zijn ook zo'n 70 winkels in het Brusselse gewest open, «maar de winkels Charles Quint in Sint-Agatha- Berchem en Westland in Anderlecht zijn gesloten op bevel van hogerhand», aldus woordvoerder Roel Dekelver. «Intussen zijn sommige winkels beveiligd met militairen voor de deur, zoals in Sint-Jans-Molenbeek bijvoorbeeld, en in al onze 70 winkels in de regio Brussel zijn er extra maatregelen genomen voor de interne bewaking.»

Niet hamsteren

«Misschien profiteren we hier en daar wel van het feit dat andere winkels dicht blijven, dat zou kunnen. Maar we hebben niet de indruk dat mensen aan het hamsteren zijn geslagen», zegt van Outryve.

Het valt winkeluitbaters ook op, dat klanten nu opvallend meer komen wanneer het licht is, en wegblijven wanneer de duisternis is ingetreden.