Albert Heijn geeft werknemers handleiding voor Zwarte Pieten-discussie

door
Jelle
Leestijd 2 min.

Albert Heijn heeft aan zijn werknemers een draaiboek overhandigd om om te gaan met de discussie over Zwarte Piet. De supermarktketen besliste eerder al om de Zwarte Piet-producten te behouden.

In Nederland woedt als sinds 2013 een hevig debat tussen voor- en tegenstanders van Zwarte Piet. Volgens tegenstanders is hij een racistisch symbool, volgens voorstanders is hij een onmisbaar onderdeel van de Nederlandse cultuur. Verschillende Nederlandse steden namen daarom maatregelen. Zo verschenen er vorig jaar her en der ‘roetpieten', Zwarte Pieten die er niet uitzien als een stereotiepe Afrikaan, maar als een blanke met roetvegen.

Voor Albert Heijn blijft Zwarte Piet echter onderdeel van de sinterklaascultuur. Dat betekent onder andere dat Zwarte Piet op de verpakking van sinterklaasproducten zal blijven staan, al zullen er ook bruine Pieten en Pieten en met roetvegen afgebeeld worden. De supermarktketen verstuurde een strenge Zwarte Piet-handleiding naar haar ruim 850 Nederlandse vestigingen. Daarin wordt werknemers opgedragen niet in discussie te gaan over het onderwerp en de beveiliging te bellen als een discussie over Zwarte Piet zou escaleren. «Geef aan dat we het oprecht vervelend vinden dat culturele gebruiken rondom het geliefde Sinterklaasfeest ook kwetsend kunnen zijn», klinkt het nog. «Je kunt aangeven dat het inderdaad een ingewikkelde politieke discussie is en dat we hopen dat er uit het overleg tussen de politiek en belangenorganisaties een toekomstbestendige invulling van het Sinterklaasfeest komt», stelt de supermarktketen zich niettemin constructief op.

Als de medewerkers zelf voor Zwarte Piet gaan spelen in de winkel, moeten ze ook opletten. «Let op dat dit geen karikatuur is, maar een leuke, enthousiaste, hedendaagse Piet.»