Vlaamse gemeenten moeten digitaal actiever zijn

De online aanwezigheid van onze lokale besturen zit wel goed. Toch is er nog veel werk op het vlak van reactiviteit en mobiel gebruik, blijkt uit onderzoek bij de 308 Vlaamse steden en gemeenten.
door
Matthias
Leestijd 1 min.

Elke gemeente werd beoordeeld op basis van de website, de digitale nieuwsbrief en de aanwezigheid op Facebook en Twitter. Op Herstappe na, blijken ze allemaal te beschikken over een eigen website. Bovendien is meer dan driekwart aanwezig op sociale media, met een gemiddelde van 1.631 fans op Facebook en 915 volgers op Twitter.

Antwerpen

Geografisch gezien blijkt Antwerpen de provincie met de meeste ‘digitale gemeenten', terwijl Vlaams-Brabant achterop hinkt. Algemeen genomen zetten de gemeenten met de meeste inwoners het meest in op digitale media.

Hoewel de online aanwezigheid van de Vlaamse steden en gemeenten best goed is, kan de manier waarop nog heel wat beter, stelt Michaël Verbeeck van RCA Group. «De websites zijn nog vaak opgemaakt in functie van de overheid, in plaats van de gebruiker. Bovendien heeft slechts 25% een ‘responsive design', dat zich aan mobiel gebruik aanpast.»

Dialoog

Ook het gebruik van sociale media blijkt nog beter te kunnen. «Bijna 80% van de gemeenten is actief op Facbeook en Twitter, maar slechts 58% reageert op opmerkingen van fans en volgers. Wie het volle potentieel wil benutten, moet nochtans in dialoog gaan met zijn doelpubliek», besluit Verbeeck.

Bekijk hier hoe digitaal jouw gemeente is.