Metro blaast 15 jaar kaarsjes uit: "Na drie weken dacht ik, ik wil mijn leven terug"

Exact vijftien jaar geleden kwam Monique Raaffels aan het roer te staan van wat de eerste gratis krant van België moest worden. Met de nodige kordaatheid trotseerde ze als kapitein van het schip stormen van cynisme en kritiek, bedwong ze economische en interne crisissen en snoerde ze de concurrentie de mond door dag na dag keihard te werken. Samen met haar en enkele andere sleutelfiguren blikken we terug op een hobbelig maar succesvol parcours. ?
door
Liesbeth
Leestijd 1 min.

Monique Raaffels, ceo, 58

De woelige ?eerste weken

"De begindagen van Metro waren echt loodzwaar. Mentaal, omdat alles nieuw was en er nog geen vaste procedures bestonden, maar ook fysiek omdat het mallemolen 24 uur per dag bleef doorgaan. We moesten hier de klok rond keihard werken. ‘s Ochtends begon ik mijn dag om 8u30 met de verkopers en de mensen van de marketing, in de namiddag begonnen de journalisten en de lay-out en ‘s avonds moest alles op tijd bij de drukkers en de distributeurs geraken. Het is meer dan eens gebeurd dat ik om 1 uur ‘s nachts nog telefoon kreeg van de drukker met de mededeling dat er niet gedrukt kon worden. De distributie was op dat moment nog niet geautomatiseerd, dus dan moest ik in het holst van de nacht onze 150 distributeurs naar een andere drukkerij sturen. In een korte tijdsspanne moesten zij zich dan naar de andere drukkerij en naar de stations haasten. Want als de Metro te laat in de stations arriveerden, hadden we voor niets gedrukt. Na drie weken heb ik bij mezelf gedacht: ‘Ik wil mijn leven terug.' Gelukkig begon alles na verloop van tijd alles in de plooi te vallen."

Survival of the ?fittest

"De andere mediahuizen waren alles behalve gelukkig met de komst van een gratis krant. En ook de individuele dagbladhandelaars, de toenmalige minister van Mobiliteit Isabelle Durant en de Franstalige pers kwamen in opstand tegen Metro. Wij hebben hen de mond gesnoerd met een lezersactie waarbij we ze vroegen om aan de minister en aan ons te laten weten dat ze tevreden waren over Metro. Het regende reacties! De inbox van mevrouw Durant is toen gecrasht. (lacht)"

Het veroveren van het lezerspubliek

"Je krijgt maar één keer in je leven de kans om een nieuwe krant op te richten. Dat is ontzettend uniek. Het allermooiste daaraan vind ik ongetwijfeld het feit dat we met Metro zoveel jonge mensen aan het lezen gekregen hebben. Met Metro hebben we een doelgroep veroverd die voor ons nooit een krant bij de hand namen en Metro echt als hun krant zijn gaan beschouwen. Dat vind ik ontzettend waardevol."

Het jonge team

"Metro wordt door en voor jonge mensen gemaakt en dat is in die vijftien jaar eigenlijk niet veranderd. We hebben altijd bewust gekozen voor een jong team dat met een frisse blik naar de wereld kijkt en niet gevormd is door andere media. Een aanpak die al vijftien jaar uitstekend werkt."

Lieven De Meyer, Distribution Manager, 41

"Ik heb het grootste deel van mij carrière voor Metro gewerkt. Op drie oktober 2000 stond ik samen met nog 150 anderen de eerste lichting kranten uit te delen aan de stations. De distributie ging toen namelijk nog niet automatisch. Dat was elke dag spannend, omdat er in het begin nogal wat problemen met de drukkerijen waren. Ik herinner me nog levendig dat we bij één van de eerste Metro Deluxe-edities een deel van de oplage net over de grens in Duitsland gingen drukken. Het was middernacht en putje winter, de wegen waren compleet ondergesneeuwd en ‘s nachts moesten we echt slalommen tussen de everzwijnen die op hun dooie gemak de baan overstaken."

Luc Rademakers, Hoofdredacteur (2000-2004), 52

"Metro is begonnen als één groot avontuur en uitgegroeid één van de meest succesvolle start-ups van ons land. In het begin was iedereen tegen ons: de journalisten, de politici, andere media en zelfs de dagbladhandelaars. Zo hebben we ooit in onze brievenbus een rat met een overgesneden keel terug gevonden. Afkomstig van iemand die ons het succes niet gunde. Gelukkig stonden de lezers al vanaf dag één aan onze kant. Met Metro zijn we erin geslaagd om een kritische, druk bezette en moeilijk te bereiken doelgroep aan het lezen te krijgen. En dat is wellicht één van de mooiste dingen die ik in mijn carrière heb gedaan."

Werner Sluys, Production Manager, ?39

"Het geeft mij ontzettend veel voldoening om te kijken hoe wij Metro vanuit het niets op de kaart hebben kunnen zetten. Na vijftien jaar kunnen we echt wel zeggen dat we onze plaats in het medialandschap veroverd hebben. Metro is zeker geen eendagsvlieg. Nochtans is het geen evident parcours geweest. Elke dag dat we erin slagen om een probleemloos een krant af te leveren ben ik een gelukkig man."

Stefan Van Reeth, Art Director, ?39

"Metro was mijn allereerste job en de beste baan die ik tot nu toe gehad heb. Zo'n kans krijg je maar één keer in leven. Er zijn de afgelopen jaren weinig tot geen succesvolle nieuwsmerken ontstaan. Ik ben er ook echt vanaf het begin bij, dus Metro is een beetje mijn kindje. En als het even tegenzit, is de beste therapie om ‘s ochtends een keer door het station te wandelen en te zien hoeveel mensen er met een krant in de hand staan. Dan weet je weer waarom je het doet."

Door Mare Hotterbeekx