Veertig Vlamingen kiezen voor kunst

Veertig Vlamingen kiezen hun favoriete kunstwerk en nemen plaats naast het werk om samen vereeuwigd te worden.
door
Mare
Leestijd 2 min.

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) sloot vijf jaar geleden zijn deuren voor een renovatie die uiteindelijk tot 2019 zal duren. Het museum wilde zijn collectie echter niet jarenlang achter slot en grendel verbergen en koos ervoor regelmatig tentoonstellingen te organiseren in de Koningin Fabiolazaal. Zo ook de expo ‘Uitverkoren', die de laatste zal zijn op deze locatie.?Veertig bekende en minder bekende Vlamingen kozen hun favoriete kunstwerk uit de 19de en 20ste eeuw uit de collectie van het KMSKA en vertellen waarom ze voor dat werk kozen.

Bisschop Johan Bonny, die in Oostende opgroeide, koos bijvoorbeeld voor een zeezicht van James Ensor. Regisseur Adil El Arbi koos dan weer voor een werk van Magritte (foto). De veertig ‘gastcuratoren' zijn vervolgens op indringende wijze geportretteerd door fotograaf Jacques Sonck.?De verhalen van de veertig (bekende) Vlamingen wérken echt. Het zijn vaak prachtige teksten, soms intellectueel, soms emotioneel en soms zelfs enigszins erotisch. Waar je bij hedendaagse kunst wel eens het gevoel hebt te verdwalen tussen de onuitgesproken ideeën, word je hier binnengezogen in een boeiende verhalenwereld. Eén woord van een andere toeschouwer kan een kunstwerk helemaal op zijn kop zetten.

Rouwstoet

“Toen ik langzaam blind werd, dacht ik dat kunst niet meer voor mij was”, Schrijft bezoekster Tonia In den Kleef in de brochure. Ze beschrijft waarom de sculptuur van Jan Dries die zij uitkoos misschien niet zijn mooiste werk is, maar het werk is wél erg verrassend om te voelen.?Striptekenares Ephameron koos voor een monumentaal doek van Theodoor Verstraete uit 1889, ‘Naar de dodenwake'. “Mijn vader lag op sterven toen men mij vroeg mee te werken. Ik herkende me in het schilderij. Het is een donkere rouwstoet, maar uit het huis op het schilderij schijnt een fel hoopgevend lichtje.”?Soms moet het niet ingewikkeld zijn.

Marie Thérèse Room, erfgoedbewaker van de Koningin Fabiolazaal, koos voor het werk ‘Zomer' van Emile Claus uit 1893, dat haar terugvoert naar haar kindertijd. “Een veld met aardappels, een voorraad voor een jaar. Het koele bos op de achtergrond zorgt voor brandhout om zich in de winter te verwarmen. Ik heb het als kind allemaal meegemaakt. Hoe simpel kan het zijn? Het was goed.”

De Koningin Fabiolazaal zal na deze tentoonstelling door de provincie verkocht worden. Er zijn echter al contacten om het concept verder te zetten in het kasteel D'Ursel in Hingene. Het KMSKA zelf gooit in 2019 opnieuw de deuren open.

Door Jelle Mampaey