“Online boodschappen doen is de toekomst”

De nieuwe diensten die je boodschappen aan huis komen leveren zouden weleens een revolutie voor het webwinkelen kunnen betekenen. «Zodra je eraan gewend raakt dat de dagelijkse inkopen op vaste tijdstippen aan huis worden bezorgd, is het een kleine stap om ook kleding, medicijnen of andere benodigdheden thuis te laten leveren», stelt Wijnand Jongen.

Een tijdje was de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn de enige die uitpakte met een bezorgdienst, maar nu komen er ook steeds meer concurrenten op de proppen met gratis of spotgoedkope leverdiensten. Het lijkt bovendien slechts een kwestie van tijd voordat Amazon zijn boodschappendienst Fresh naar Europa brengt.

«Online boodschappendiensten zullen snel aan populariteit winnen», legt Wijnend Jongen, directeur van de brancheorganisatie Thuiswinkel.org uit in Het Finacieel Dagblad. «Op dit moment is de grote massa nog niet gewend aan online shoppen. Maar dat is slechts een kwestie van tijd, net als bij het betalen met de bankkaart of bij de eerste tablets», legt hij uit.

De online supermarkt heeft tot nu toe een lange en hobbelige aanloop gehad. In Groot-Brittannië, een voorloper in digitaal winkelen, wordt volgens onderzoeksbureau IDG minder dan 5% van de dagelijkse boodschappen online besteld. Het kost de grote supermarkten, die ook gewone winkels hebben, nog altijd geld. Toch kan dat nieuwe initiatieven zoals Picnic niet tegenhouden.

«Wat Amazon doet, is de toekomst», legt Wijnand uit. Daarmee verwijst hij naar Amazon Prime, die aan betalende abonnees allerhande diensten verleend. «Als ze eenmaal je gegevens ter beschikking hebben, kunnen ze alles binnen het uur thuis laten bezorgen. Het wordt steeds meer een logistieke wedstrijd: wie is het beste in staat om spullen zo snel mogelijk bij consumenten te brengen?»

Volgens Jongen is de consument slechts bereid om hun gegevens aan een beperkte en selecte groep bedrijven af te staan. Nu is het de vraag welke bedrijven dat gaan worden. Kanshebbers zijn Uber, Alibaba en Amazon. Dat laatste bedrijf haalt al een derde van zijn omzet uit verkopen door externe partijen.