VTM & Co voortaan gratis online te bekijken

Medialaan, het moederbedrijf van onder andere VTM, 2BE, JIM en Vitaya zet dit najaar nadrukkelijk in op online. Stievie Free, het nieuwe, gratis televisieplatform maakt de Medialaanzenders beschikbaar op laptop, tablet en smartphone en moet vooral jonge kijkers aantrekken.
door
Mare
Leestijd 2 min.

Over een paar weken wordt Stievie Free op het grote publiek losgelaten. Vanaf dan zullen alle zenders van de Medialaan online te bekijken zijn, zowel live als licht uitgesteld. Het is mogelijk om een programma tot zes dagen na de uitzending ervan te herbekijken. Live-kijkers krijgen gedeeltelijk gepersonaliseerde reclameblokken, die even lang duren als de traditionele reclames. Wie uitgesteld kijkt, krijgt korte, gepersonaliseerde maar niet doorspoelbare reclameblokken van maximum twee-en-een halve minuut voorgeschoteld.

VTM is al sinds vorig jaar bezig met het uittesten van deze korte reclameblokken op de website, waar kijkers de volledige afleveringen van VTM- programma's kunnen bekijken. «De jonge kijkers die we daar bereiken, hebben duidelijk aangegeven dat ze geen problemen hebben met die aanpak», vertelt Medialaan-ceo Peter Bossaert.

De spotjes op Stievie Free worden deels gepersonaliseerd op basis van de demografische gegevens die je invult bij de registratie voor de dienst. Hierdoor krijg je als kijker meer reclame te zien voor producten die je effectief interesseren. «In de toekomst willen we ook nog andere gegevens in rekening brengen», legt Bossaert uit. «Hoe meer we weten over onze kijkers, hoe beter we de reclameblokken kunnen afstemmen.» Op termijn hoopt de zender dat de nieuwe kijkmodellen, zoals Stievie Free, op termijn 30% van de bedrijfsresultaten zullen opleveren.

Niet alleen de Medialaan experimenteert met nieuwe kijk- en reclamemodellen. Ook SBS, het moederbedrijf van VIER en VIJF, lanceerde ook al een reclamepauze, waarbij de kijker een pancarte te zien wanneer hij of zij op de pauzeknop duwt. SBS werkt, samen met kabelbedrijf Telenet, ook aan systeem van gepersonaliseerde reclame tijdens de traditionele reclameblokken dat tegen volgende zomer operationeel moet zijn.